![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Jag har precis börjat lära mig att maskinbrodera och har fått ganska bra resultat på linne. Nu undrar jag hur får jag ett bra resultat på fleece, collegetyg, trikå och frotté? Barnen vill så gärna ha olika motiv på sina kläder. Så jag vore tacksam om någon kunde berätta hur jag gör och vad jag behöver för underlägg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När man ska brodera på tyger med strech (collegetyg och trikå) så är det bra (ett måste) att använda underlägg som strykes på eller med klister på. Då ligger tyget still bättre och töjer inte lika lätt på sig. På frotté och fleece kan man använda vanligt rivbart underlägg.
På samtliga av dessa tyger så ska man använda solvy (vattenlösligfilm) på ovansidan för att stygnen inte ska sjunka ner i tyget. På trikå kan det gå utan men jag tycker det oftast blir bättre med. Själv använder jag påstryckbart rivunderlägg till trikåtygerna och när jag stryker på underlägget så sträcker jag tyget lätt. Har man ett mycket strechigt material eller stora broderier så kan man behöva brodera ett extra rutnät under broderiet först för att ytterligare fixera tyget. Hoppas det var till någon hjälp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jaa du var till stor hjälp!
Jag funderade precis påom man skulle stryka fast underlägget före eller efter och det har jag ju fått svar på nu. Ska man stryka fast underlägg på hela ytan som sitter i bågen eller bara under motivet? Jag har en stor båge så det kan ju bli ganska mycket plats över utanför motivet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag stryker fast under hela ytan i bågen. Jag ser alltid till att spänna underlägget i bågen, även om jag inte spänner in tyget alla gånger.
Det är bra om man använder den minsta båge som ändå rymmer motivet. Mest för att det blir stadigare då (ju större båge, desto större risk för obalans eller att tyget inte sitter fast som det ska. Därför köpte jag en extra lite mindre (10x13 cm) båge än den jag fick med min Artista-maskin. Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag gör precis som Asawi.Men jag vill tillägga att om man kan spänna fast både tyg och underlägg är ju det att föredra efterom det blir stabilare. Och som sagt skaffa gärna en lite minfdre ram det gör stor skillnad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för era svar!
Jag har också tänkt att köpa en mindre båge så småningom framförallt för att brodera på barnkläder. Asawi du skrev att man inte spänner upp tyget alla gånger. Hur gör man då?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Då spänner jag fast underlägget. sprayar på lite spraylim (särskilt lim som går bort ur tyget, finns på t.ex. Solbrodyr) och lägger på det som ska broderas.
Handdukar gör jag nästan alltid så med, till exempel. När jag gjorde fleecehalsdukar gjorde jag så också. Är det ett väldigt stort mönster tycker jag att det känns tryggast att ha det fast i bågen, men jag har inga bestämda regler. Är det svårt att få in det i bågen så struntar jag i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.