Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-04, 18:21   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad

Ottobre mönster halsrigning?!?! HJÄLP!!

Sydde en t-shirt 116 - men killen är 110, storleken var ganska ok, något lång, MEN halsrigningen blev större än väntat. Hmmm, ändå skippade jag sömnsmånen eftersom jag kantbandar med Cover Pro kantbandningsapparat.

Någon som har erfarenhet, tips eller råd tar jag tacksamt emot detta. Tråkigt att sy i dyra trikåtyger så blir det så.....

Är Meedom&Meddom bättre passform i halsen?!!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 19:25   #2
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad

om du struntar i sömsmån så blir den ju större i halsen eller tänker jag fel nu?:-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 21:42   #3

Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
om du struntar i sömsmån så blir den ju större i halsen eller tänker jag fel nu?:-)
Har fått tips tidigare o man bandkantar ska ma skippa sömnsmånen. Vad jag menar nu är att halsrigningen blivit extra stor-är rädd om jag inte skippar sömnsmånen så blir halsne för tajt istället.

Har du ngn erfarenget av Meedoms mösnter?
Gammal 2010-06-05, 08:04   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad

aha jag vet ju inte hur den där bandkantaren funkar(men vill gärna ha en cover pro eller nåt liknande )

jo jag har testat deras mönster men är osäker på om jag kört deras fullt ut? Men jag tror de är bra i halsen?? Men storlekarna är lite större än vanliga fast det står nog i boken hur man ska tänka

Men sen tycker jag att det är svårt att veta hur tight man ska göra en kantning...ibland ser det fint ut men så stickar man fast den och då har man töjt förlite så det vågar sej. Det är inte det som hänt? I så fall kan man ju bara göra om och dra lite mer i mudden

hoppas du får till det iaf!
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 12:31   #5
Luthien Luthien är inte uppkopplad

Skulle tröjan bandkantas? Eller hade originalet en bredare mudd i halsen?
Jag har sytt med Ottobres mönster och fått bra resultat med ringningen, snarare tycker jag att mönstren verkar vara lite stora (breda) och har du använt en ännu större storlek så kan ringningen ha blivit för stor helt enkelt.

Du kan ju sy om rigningen - sprätta bort bandkanten och klipp till en bredare remsa mudd som du syr fast räta mot räta, viker och syr fast med stickning, på "vanligt" vis alltså. Tänk då på att du har "klippt bort" sömsmånen så du får göra muddremsan ännu bredare för att kompensera för denna.
Luthien är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 20:48   #6

Citat:
Luthien skrev: Visa inlägg
Skulle tröjan bandkantas? Eller hade originalet en bredare mudd i halsen?
Jag har sytt med Ottobres mönster och fått bra resultat med ringningen, snarare tycker jag att mönstren verkar vara lite stora (breda) och har du använt en ännu större storlek så kan ringningen ha blivit för stor helt enkelt.

Du kan ju sy om rigningen - sprätta bort bandkanten och klipp till en bredare remsa mudd som du syr fast räta mot räta, viker och syr fast med stickning, på "vanligt" vis alltså. Tänk då på att du har "klippt bort" sömsmånen så du får göra muddremsan ännu bredare för att kompensera för denna.
Tack för ditt svar. Det ser ut som om halsrigningen är bandkantad Men min kille är 4 år och drar 110 ibland 116(beroende på vart jag köpt klläderna) i storlek, därför trodde jag en 116 t-shirt skulle bli kanske lite,lite för stor. Men då kanske de storlekarna på just det mönstret passar killen exakt den storlek han drar just nu.

Men ska man klippa bort sömnsmånen när man bandkantar?!
(amatörfråga från lilla mig)
Gammal 2010-06-17, 07:53   #7
Luthien Luthien är inte uppkopplad

Ofta står det i Ottobres mönster att man inte ska klippa med sömsmån när man klipper ut halsringning och ärmslut när de ska bandkantas. Kanten på bandet slutar ju nästan precis där tygkanten slutar, och halsrigningen blir lika stor som på mönstret. Så om du klipper ut hela plagget med sömsmån överallt så ja, då kan du klippa bort sömsmånen i halsrigningen om du vill ha rigningen exakt så stor som den är på mönstret.

Ska du sy fast mudd i halsen blir halsrigningen mindre än den är på mönstret, eftersom mudden sys fast i sömlinjen (som blir kanten på en bandkantad rigning) och sedan sträcker sig ju muddkanten inåt mot halsen lika långt in som muddremsan är bred när den är vikt.

Ofta blir en muddkant mer elastiskt än en bandkantad kant. Jämför med en polotröja tex.

Det hade varit lättare att förklara med en bild, jag hoppas jag skrivit begripligt.

Testa - klipp ut två lika stora halsrigningar i några bitar överblivet tyg, bandkanta den ena och sy i mudd i den andra så ser du direkt hur stort och elastiskt det blir.
Luthien är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.