![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Högersax för vänsterhänt?
Undrar om nån begriper vad jag menar nu men jag försöker.
Jag är vänsterhän men klipper oftast med högerhand. Nu vill jag ha en riktigt bra sax men ofta så funkar inte vanliga högersaxar för mig, fasten jag klipper med höger hand. Finns det nån vänsterhänt kanske där ute som känner igen mitt problem. Iaf så undrar jag om det finns nån som kan rekomendera en sax som funkar. En bra vänstersax tar jag gärna tips på också, gärna i hyffsat budgetklass ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Ja jag förstår vad du menar. Det är nämligen så att det är inte bara handtagen som är vända på en vänstersax, utan även bladen är omvända. För dig som troligen är van att använda en vänstersax blir det alltså helt bakvänt att använda en högersax pga att bladen sitter annorlunda än vad du är van vid. Jag tror tyvärr inte att du kan hitta en högersax med bladen placerade som på en vänstersax, så jag har ingen lösning på ditt problem. Hälsningar Ullis |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Intressant, vänstersax fast utan den här "ergonomiska" biten. Har tyvärr inte sett sådant. Jo, kanske i barndomen när det gäller skolsaxar (för papperpyssel) men inte annars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det kanske kan finnas någon på denna sidan. Jag tyckte jag såg några som inte hade ergonomiskt grepp.
http://www.alltforvansterhanta.se/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Fiskars har en bra ergonomisk vänstersax, har köpt den till dottern och hon är nöjd, kostar ca 150-200kr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
De vänstersaxar jag köpt har det endast varit handtagen som varit för vänsterhänta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nja, har svårt att förklara vad jag menar.
Jag klipper med högerhand med en högersax och ibland (på pappersaxar) så går det utmärkt men ofta när jag klipper just tyg så funkar inte saxen - fasten jag klipper med höger som man ska med högersaxar. Jag är egentligen vänsterhänt men är så van att klippa med höger att jag nästan alltid gör det så det är därför jag vill ha en högersax - men som funkar :/ Är det nån som begrip min virriga fråga? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Japp, själv använder jag universalsaxar just pga det. Jag är vänsterhänt men van vid att titta på hur det klipps på högersaxar. Och för att spara pengar också. Vänstersaxar är så dyra.
Fast mest använder jag rullkniven. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
Har en vänstersax också där bladen och hantaget är inställt för vänsterhänta samt högersax som är inställt för högerhänta (och det är dom jag inte kan använda med höger, den blir liksom slö). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag kallar alla saxar utan ergonomiska biten för universalsax.
Och jo jag som vänsterhänt är extra beroende av skarpa och vassa saxar. Brukar ofta ha stora problem med att klippa tyg hos IKEAs tygavd där man klipper själv med deras slöa saxar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
Har du nåt tips på en bra universalsax? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Egentligen är det att be om att få provklippa. Eller känna på saxen, sitter den bra och tätt ihop? Om den glipar lite blir det genast jättemycket svårare att klippa för oss vänsterhänta.
Om den har skruv där den sitter ihop är det jättebra för då kan man skruva när den blivit lös. De nitade är hopplösa då är det bara att slänga. Men det brukar vara så på de dyrare, att de har skruv. Sedan kan man investera i saxslip också. Jag har en från fiskars och den funkar bra! Man kan hitta bra saxar som är billiga. Men Fiskars saxar är bra i mitt tycke, av de dyra. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:59.