![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Japp, själv använder jag universalsaxar just pga det. Jag är vänsterhänt men van vid att titta på hur det klipps på högersaxar. Och för att spara pengar också. Vänstersaxar är så dyra.
Fast mest använder jag rullkniven. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Har en vänstersax också där bladen och hantaget är inställt för vänsterhänta samt högersax som är inställt för högerhänta (och det är dom jag inte kan använda med höger, den blir liksom slö). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag kallar alla saxar utan ergonomiska biten för universalsax.
Och jo jag som vänsterhänt är extra beroende av skarpa och vassa saxar. Brukar ofta ha stora problem med att klippa tyg hos IKEAs tygavd där man klipper själv med deras slöa saxar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Har du nåt tips på en bra universalsax? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Egentligen är det att be om att få provklippa. Eller känna på saxen, sitter den bra och tätt ihop? Om den glipar lite blir det genast jättemycket svårare att klippa för oss vänsterhänta.
Om den har skruv där den sitter ihop är det jättebra för då kan man skruva när den blivit lös. De nitade är hopplösa då är det bara att slänga. Men det brukar vara så på de dyrare, att de har skruv. Sedan kan man investera i saxslip också. Jag har en från fiskars och den funkar bra! Man kan hitta bra saxar som är billiga. Men Fiskars saxar är bra i mitt tycke, av de dyra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När jag jobbade som textillärare hade vi ofta elever som klagade på att saxarna var så slöa att de inte gick att klippa med och när jag eller den andra läraren testade fungerade saxen utmärkt. Jag vill inte verka oförskämd men kanske du skall fundera hur du håller saxen, testa olika lägen och kolla med någon annan om de lyckas klippa ordentligt med saxen. Eftersom du "normalt" inte är högerhänt kanske du behöver justera vinkeln saxen- tyget
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Men som vänsterhänt är man extra utsatt för det och det blir jobbigt att klippa på "rätt vinkel" som du säger det ibland rätt så omöjligt som med IKEAs saxar. Varför krångla? Bättre att köpa rätt saxar från början.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Håller med Syfantasten om att vinkeln hur man håller saxen kan vara avgörande. Dessutom är det skillnad på att klippa i papper och tyg, man kan klippa papper lätt med en viss vinkel och den funkar inte alls på tyg, med samma sax. Prova själva! (men inte med bästa tygsaxen, den ska man ju hålla borta från papper) Jag anar att detta är svaret på varför skoleleverna inte lyckades, men läraren med samma sax. Till Nano86 kan jag bara ge rådet att söka dig fram! Ichigo har ju redan gett dig rådet att be att få provklippa, ta med tygbitar till affären! Jag har många saxar, både jättebilliga och dyra, tycker de passar till olika saker. Fiskars har ju också en speciell sax som heter SoftGrip, den fjädrar tillbaka. Har du provat den? (jag hittar den inte på Fiskars hemsida, den kanske inte tillverkas längre, men jag har sett den i affärer) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.