Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-26, 11:26   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Sätta stoppstygn

Är det någon som vet hur man lägger in ett stoppstygn i ett broderi?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 12:27   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Vilket program?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 12:37   #3

Embird eller 3D.
Gammal 2010-03-26, 13:14   #4

Är det när det ändå är ett hopp är det bara att leta upp hoppet i Editor (om det är ett färdigt broderi alltså), stygnlistan i högerpanelen, och sedan lägga in en stoppkod (insert-insert/remove code).
Är det mitt i ett färgområde får man nog försöka leta upp och splitta där (man kan ha så att bara det området syns genom att välja "Hide all colors except this one" när man klickar på en färg i högerpanelen.
Se'n vill det ju till att formatet man använder, och maskinen man har läser stoppkoder och verkligen stannar. Långt ifrån självklart!
Om den inte gör det, kan man lura maskinen genom att göra ett färgbyte mitt i området eller vid hoppet (I Embird kan man i stygnlistan välja "split before item", och sedan sätta en annan färg på andra delen. En vanlig en-nålsmaskin vet ju inte att du inte byter färg, utan syr ju glatt vidare med samma färg när den stannat klart!
Gammal 2010-03-26, 13:37   #5

Tack för svar men det är inte hopp. Jag tönkte leka lite med en lace om jag kan sätta stoppstygn.
Gammal 2010-03-26, 13:39   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Ett stop i Embird medför automatiskt färgbyte. Vare sig du väljer att infoga stop i listan till höger eller letar fram ett specifikt stygn så får du upp en dialogruta där du väljer färg. Stygnen efter stoppet kommer visas i den nya färgen. Du behöver inte dela upp innan.

Nu måste du ju inte byta färg i maskinen. Man använder detta till applikationer. Då har du samma färg till markering, fäststygn och satinsöm men i brodyrfilen är det tre färger då kommer maskinen att stoppa på rätt ställe.

I 3D är det lite klurigare. Om jag inte missminner mig måste du ändra i .canfilen. Du går in i Fliken Edit eller där du redigerar brodyren. Till höger har du ett par skjutreglage. Det undre är längst till höger. Drag detta tills du dolt det objekt som skall vara efter stoppet och det objekt som är precis före skall synas. Gå nu in i Create eller där du skapar och uppe i ikonraden finns en knapp du trycker på för att lägga in stop, Insert objekt, eller liknande heter det. Klicka nu på färbyte och välj färg. Du måste klicka en gång till på Insert objekt när du är klar. Gå in i fliken Edit och flytta skjutreglaget till höger. Nu skall du ha fått in ett färgbyte som gör att maskinen stannar. (Jag måste reservera mig här. Jag jobbar inte så mycket i HQ och har inte 3D så vissa delar kanske inte stämmer). I HQ kan du inte lägga in stop vid ett specifikt stygn.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 11:17   #7

Hmmm......... stopp är satt men maskinen kör bara vidare. Vad har jag klantat till?
Gammal 2010-04-03, 21:20   #8
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Tua.
Jag har samma problem med min brother maskin.... Den bara fortsätter o syr.. Jag har stygnsatt i Embird så jag tror att min maskin inte riktigt talar samma språk som embird.
För jag har råkat ut för nåt likannde när jag skulle göra ett broderi i stora ramen 13 x 30cm. När jag sparar broderiet i embird så fattar inte maskinen men om jag sen sparar den i Brothers egna prg så fungerar det...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 15:43   #9

Som jag har förstått det stöder inte alla broderiformat stoppkoder. PES till exempel har jag fått berättat för mig gör det inte. Eftersom min maskin läser DST också, så använder jag det om det är viktigt med koderna. Vet inte vilka format som för vidare/ inte för vidare koder.
På en en-nåls-maskin är det ju bara att lägga in ett färgbyte så stannar ju maskinen. Även på flernålarsmaskiner kan man göra det, och sedan byta tillbaka till rätt färg i maskinens display och lägga in ett stopp före det andra avsnittet.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.