![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur syr man gardiner?
Jag har precis fått en begagnad symaskin och ska börja med mitt första syprojekt.
Hur syr man gardiner? Jag ska sy långa gardiner. De ska sitta på en rund stång och hänga rakt ner. Kan jag bara göra en fåll högst upp? Kommer man kunna dra ihop dem då så att de veckas högst upp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Grattis till symaskinen.
Du syr in stadkanterna först. Ibland kan man behöva klippa bort dem för att få ett bra resultat. Det blir väldigt fint med ett rynkhuvud upptill, ca 5-7 cm ovanför själva kanalen som stången ska gå genom. Nertill gör Du en fåll. Visst går det dra ihop dem så att de rynkas ihop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tänk bara på att du mäter omkretsen på stången så att kanalen inte blir för trång.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej,
tänk också på att du bör förtvätta tyget innan du syr gardinerna, så att de inte krymper vid första tvätten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack så mycket! Det var bra tips!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kul!
Det finns ju många olika sätt att göra på. Enklaste är ju att som du självföreslår sy en kanal och trä på stången. Det blir ju mer rynk än veck när du drar gardinen åt sidan. Vill du ha veck så är hällor en annan enkel variant. De kan du ju sätta antingen allra högst upp eller en bit ner beroende på om du vill att stången ska synas eller ej. Sen finns det ju veckband att köpa och sy på, kolla med sybehörsaffären för mer info. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.