![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Vilken underbar ide! Mina själv har jag oftast fått
leta dem i våra mattor hemma. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag skulle även vilja påminna om alla väskor... Ofta är det något man slänger när en dragkedja är sönder, eller det är något hål någonstans. Eller, att man bara har för många. Det finns dock få saker som har så många dragkedjor på sig som ryggsäckar, som man kan använda till så mycket annat. dragkedjor med dubbla "hållare" går ju dessutom att dela till två om man inte vill ha just två stycken sådana. Samma sak med de plastspännen av olika slag som ofta sitter på ryggsäckar, och som i en vanlig sybehörsbutik kan vara riktigt dyra. Förutom den biten med att alltid ha prylarna hemma.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
läste på någon blogg någonstans om en tjej som älskade att bära kjol, även kalla vintrar som denna. Hon använde strumpyxor som hade gått sönder i fötterna. Klippte av från grenen och uppåt, samt fötterna. Sen vänder man "benen" ut och in (för att förhindra att de rullar ner sig) och använder dem som extra lager. Benvärmare liksom, men längre. Tjockare och varmare.
Hon gjorde exakt samma med tröjor, även om hon där använde ärmarna. Broderade något på dem kanske, för att göra det personligt. Också bra återanvändning, tycker jag. Hur många strumpbyxor / tights har man inte slängt genom åren..? // Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det var ju en bra ide. Är det någon som har tagit sina
gamla kläder och sytt om det till något annat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Jag syr om saker rätt ofta. Ett par byxor av syrrans urvuxna byxor blev en kjol, och ett par likadana ska bli en kavaj. En filtad gammal ylletröja har blivit en kjol med en massa spetsvolanger på. Pojkvännens gamla chinos har blivit en "mc"-jacka, fast i tyg, med pappas gamla fleeceväst som extrafoder i ärmarna. Billiga yllekjolar funna på rea som sedan aldrig riktigt användes håller på att bli en yllekappa. Barngardiner med Findusmotiv blev en supersöt pyjamas.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag orkar inte med att sy om kläder, jag har svårt med motivationen att sy nya grejer så det är svårare med att sy om.
![]() Jag försöker välja ut de organisationer som faktiskt skeppar ner kläder till behövande och inte bara säljer med stor profit a'la myrorna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag kan tänka mig det. Ett plagg med ett tyg som jag älskar,
fått en liten fläck på som inte går bort. Naturligtvis även beroende på hur det står till i kassan. Du vilka organisationer skickar iväg kläder. Det skulle jag vilja få tag på. Här uppe är det endast de som säljer vidare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag skänker gärna till Myrorna, det är inte en organisation som "ska tjäna pengar".
Ibland är det faktiskt mycket mer ekonomiskt att sälja här, få in lite pengar, och sen köpa nytt i Asien, eller vart det nu ska. Då ger man jobb åt dem där, samt slipper de HUTLÖST dyra fraktkostnaderna. Det pratades mycket om det i tidningarna i Dalarna efter tsunamin i Asien, när det hände. Så mest nytta kanske trots allt våra kläder gör, om de säljs här i Sverige. Sen - på tal om vad man kan sy.... jag har sytt väskor av gamla kläder också. Många med mig, har jag sett här på sysidan. // Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.