Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Tyger och tillbehör (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Stopp!!! Släng inte några kläder! (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21037)

Gumpan58 2010-03-26 11:31

Stopp!!! Släng inte några kläder!

Måste få dela med mig av min kära Mors knep till er alla.

Släng inte dina egna kläder eller din mans kläder. Om du
har någon släktning eller vän som du tycker ha bra smak,
be att få plagget när han/hon inte vill använda det mera.

För att du fått en fläck som inte går bort eller att en manschett
är sliten etc behöver du inte kasta bort det.
Spara alla plagg som gillar tyget på.

Du kan göra som min mor gjorde, hon sydde om sina kläder
till oss barn. Av sin gamla vinterkappa gjorde hon två små
kappor och en keps till min bror. Med foder, mellanfoder
och allt. Eftersom hon var f d sömmerska och kom från ett
sömmerskesläkte visste hon att nyttja det som fanns. Vi
hade det inte fett hemma.

Med dagens miljö och kärva ekonomi så är det smart att
göra så. Innan ett plagg klipptes upp till mattrasor
så tog vi även rätt på knappar och dragkedjor som var
hela och inte alltför slitna. Den traditionen bär jag
med mig.

Spana även när du är på Röda Korset eller Myrorna.

Du kan även sy förkläden, lapptäcken, kuddar mm. Det är
nog bara din egen fantasi som begränsar.Tipsa gärna!

Var med och SPARA PÅ MILJÖN och SPARA PÅ DIN EKONOMI.
Därtill kom att mamma kunde unna sig att köpa lite
finare kläder till sig själv och oftare. Fattar inte
hur hon hann med allt.

DU KANSKE OCKSÅ HAR NÅGRA TIPS OCH IDEER ATT DELA MED DIG!?

aaaaaa 2010-03-26 15:21

"Tummen upp" ! Tycker också att det slängs på tok för mycket som kan användes igen. Vi är några stycken som har "byta kläder kväll" med varandra några ggr per år. så tar vi med det, vi har tröttnat på. Sen äter vi lite gott, tar ett glas vin och prövar kläder, det är kul.

Gumpan58 2010-03-26 15:45

Javisst det är också ett sätt att återvinna kläder.
Kom ihåg att titta på tyget i kläderna.
Så att du kan sy nya kläder av de gamla kläderna

Av en långärmad klänning kan du göra en kjol
med en bolerojacka till t ex. eller en blus till
dig och din dotter t ex. osv.

ÄR DET NÅGON FLER SOM HAR IDEER PÅ ATT ÅTERANVÄNDA
KLÄDER OCH FÖRVANDLA DEM TILL NÅGOT NYTT??

Lotta.E 2010-03-26 17:17

Lapptäcken!
Underbara lapptäcken, där man kan berätta att, -den där rutan var min studetklänning, brudklänning din pjamas, mormors sommar linne, eller vad nu dom gamla tygerna nu var en gång i tiden.
Dessutom så kan man få med en viss del av familjehistoria!
Då lever dessutom berättelserna vidare. Jag älskade att sitta och lyssna på när min mormor berättade saker från sin och min mammas barndom. Nu är min dotter likadan.
Jag har som kommande projekt att göra ett täcke av barnens avlagda, urtvättade pjamasar och tröjor. Men det ligger på framtiden...
//Lotta

Gumpan58 2010-03-27 19:21

Vilken underbar ide! Mina själv har jag oftast fått
leta dem i våra mattor hemma. :D

Jimipe 2010-03-28 06:27

Jag skulle även vilja påminna om alla väskor... Ofta är det något man slänger när en dragkedja är sönder, eller det är något hål någonstans. Eller, att man bara har för många. Det finns dock få saker som har så många dragkedjor på sig som ryggsäckar, som man kan använda till så mycket annat. dragkedjor med dubbla "hållare" går ju dessutom att dela till två om man inte vill ha just två stycken sådana. Samma sak med de plastspännen av olika slag som ofta sitter på ryggsäckar, och som i en vanlig sybehörsbutik kan vara riktigt dyra. Förutom den biten med att alltid ha prylarna hemma. :)

LenaK 2010-03-28 08:56

läste på någon blogg någonstans om en tjej som älskade att bära kjol, även kalla vintrar som denna. Hon använde strumpyxor som hade gått sönder i fötterna. Klippte av från grenen och uppåt, samt fötterna. Sen vänder man "benen" ut och in (för att förhindra att de rullar ner sig) och använder dem som extra lager. Benvärmare liksom, men längre. Tjockare och varmare.
Hon gjorde exakt samma med tröjor, även om hon där använde ärmarna. Broderade något på dem kanske, för att göra det personligt.
Också bra återanvändning, tycker jag. Hur många strumpbyxor / tights har man inte slängt genom åren..?
// Lena

Gumpan58 2010-03-29 11:59

Det var ju en bra ide. Är det någon som har tagit sina
gamla kläder och sytt om det till något annat?

Jimipe 2010-03-29 16:13

Jag syr om saker rätt ofta. Ett par byxor av syrrans urvuxna byxor blev en kjol, och ett par likadana ska bli en kavaj. En filtad gammal ylletröja har blivit en kjol med en massa spetsvolanger på. Pojkvännens gamla chinos har blivit en "mc"-jacka, fast i tyg, med pappas gamla fleeceväst som extrafoder i ärmarna. Billiga yllekjolar funna på rea som sedan aldrig riktigt användes håller på att bli en yllekappa. Barngardiner med Findusmotiv blev en supersöt pyjamas. :) Så, nog finns det gamla saker som blir annat. :)

ichigo 2010-03-29 16:36

Jag orkar inte med att sy om kläder, jag har svårt med motivationen att sy nya grejer så det är svårare med att sy om. ;) Men jag skänker kläder till kyrkoorganisationer istället.

Jag försöker välja ut de organisationer som faktiskt skeppar ner kläder till behövande och inte bara säljer med stor profit a'la myrorna.

Gumpan58 2010-03-29 17:28

Jag kan tänka mig det. Ett plagg med ett tyg som jag älskar,
fått en liten fläck på som inte går bort. Naturligtvis
även beroende på hur det står till i kassan.

Du vilka organisationer skickar iväg kläder. Det skulle
jag vilja få tag på. Här uppe är det endast de som
säljer vidare.

LenaK 2010-03-29 17:30

Jag skänker gärna till Myrorna, det är inte en organisation som "ska tjäna pengar".
Ibland är det faktiskt mycket mer ekonomiskt att sälja här, få in lite pengar, och sen köpa nytt i Asien, eller vart det nu ska. Då ger man jobb åt dem där, samt slipper de HUTLÖST dyra fraktkostnaderna. Det pratades mycket om det i tidningarna i Dalarna efter tsunamin i Asien, när det hände.
Så mest nytta kanske trots allt våra kläder gör, om de säljs här i Sverige.
Sen - på tal om vad man kan sy.... jag har sytt väskor av gamla kläder också. Många med mig, har jag sett här på sysidan.
// Lena

LenaK 2010-03-29 17:34

skicka iväg??

Om ni nu absolut vill skicka iväg kläder, kolla vart de skickar det. Om det är i Europa, de baltiska länderna, o.s.v.- kan det vara värt det, men annars KOSTAR DET FÖR MYCKET! Röda Korset / kyrkorna / Rädda Barnen får mer för sina pengar om de handlar i närområdet till katastrof-området, än att betala frakten.
Frälsningarmen i Stockholm tar tydligen gärna emot saker, för att använda på sina härbärgen, kan det vara något?
// Lena K

Gumpan58 2010-03-29 18:30

Vad roligt att saker och ting återanvänds.

Fick jordens chock. Var sängliggandes i 3 år,
efter ytterligare 2 år så började jag ha ork
att kunna följa med på någon affär. Hade
hört talas om bl a Dollarstore och hur
billigt det var där. Att det såldes så mycket
varor på spotmarknaden, fabriker överprodu-
cerade varor. De väntar på beställning de
börjar producera för att kunna leverera
snabbt och beräknar att sälja 150 000 ex
De får endast sålt 125 000 ex. De har ett
överskott på 25 000 st, dessa 25 000 säljs
då ut billigt.

När jag då kom ut och fann allt som var så
fantastiskt billigt att köpa höll jag på att
svimma. Vilket resursslöseri. Vänner o bekanta
bara slänger och slänger prylar. Jag har svårt
för att göra så

ichigo 2010-03-29 19:33

Skälet till att jag valt bort myrorna är att de sätter för höga priser på produkterna i butikerna de säljer.
Själv går jag runt och köper secondhand och då vill jag betala vad det är värt, och inte för att de anser att det är hippt och sätter en gammal enkel skjorta till att kosta 150 kr. Ofta är det dyrare på Myrorna än på antikaffärer. Det tycker jag är fel.

Jag har valt att skänka till Reningsborg i Göteborg för att de tydligt visar i butikerna vad de gör, när de åker ner för att hjälpa folk via handskrivna planscher med fotografier och utklipp. Ja en del av grejerna säljs, men jag tycker att deras verksamhet känns mer vettig då de är en liten organisation bara i Göteborg. Och ja det är mestadels inom Europa eller österut de skeppar ut grejerna. Det finns behövande även "nära härhemma".

Nu tillbaka till "ämnet". Jag har hittills inte känt at jag velat spara tyget i något av kläderna jag skänkt/slängt för jag avskyr verkligen 80-90-talsmode. ;) Men jag har börjat med att klippa upp bh för att spara delar efter att jag sett hur dyra delarna är att köpa. Och bh hinner ofta bli mycket slitna så de är inte värt att skänkas.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.