Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 22:28   #1
virkmalin virkmalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 17
Mönster till Cosplay kläder

Hejsan!
Har en dotter som vill sy egna cosplay kläder. Jag kan inte något om detta men tänker att det kanske finns färdiga mönster att köpa någonstans.
Hoppas att det är någon med mera kunskap än jag som kan svara.
/Malin
virkmalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 07:52   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Cosplay scenen är i allmänhet så pass liten, men ändå bred, att det är sällan det finns kommersiella mönster just avsedda för dessa karaktärer. Dock kan man ofta titta på vilka kläder just den karaktären har och leta klädmönster just för det plagget, vilket ofta är lättare. Det kan annars mycket väl finnas någon väldigt nischad sida på nätet med folk som lägger upp tips och guider, men, jag har i alla fall inte hittat några mönster för en större mängd karaktärer. Tyvärr.

Däremot, så posta gärna några bilder på det din dotter var intresserad av, så kan vi nog hjälpa till med mönstertips.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 08:34   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns ju massa "maskeradmönster" frå Butterick, McCall och Simplicity som säkert går att använda.
Titta på min mönstersida för några exempel.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 10:29   #4
virkmalin virkmalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 17
Tack för svar.

Hon är inne på någon japansk skoluniform tror jag. Hon är väldigt japaninspirerad och tittar mycket på Anime samt läser en mängd manga serier.

Det kanske är lättare att hitta ett vanligt mönster att utgå ifrån då.
/Malin
virkmalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 10:50   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Har hon bara bilder att utgå ifrån är det väl enklast.Val av tyger spelar nog en hel massa roll också.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 18:33   #6
virkmalin virkmalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 17
Jo, bilder finns har jag nu fått se och val av tyg är nu det största problemet. Jag tycker att stretch gabardin passar bäst men det krävs lite övertalning
virkmalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 21:13   #7
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Thumbs up

Hej!

Jag vet precis vad du behöver! Och är förvånad över att ni bor i Stockholm(?) och din dotter japanintresserad och inte hittat till Sun Ai, Tegnérgatan 15, T-bana Rådmansgatan (ca 10 min bort). Där har de t.o.m. Japanska mönstertidningar, tex "Gosu Rori". Den är helt på japanska (lite engelska i) men bruksamvisningarna är tydliga med bilder, så jag som inte ens kan engelska klarar av dem.

Vet inte om länken går fram till tidningarna, men annars till deras hemsida. http://www.sunai.se/svenska/index_s.html

Gå sen till "Tidningar & Manga" Sen "Gothic & Lolita Bible mm". Där hittar du tidningarna jag pratade om. I de finns ALLT som är "mode" i japan, cosplay, streetwear, punk, lolita, gothic, manga, m.m.
Jag har 5st tidningar om du skulle vilja ha bilder fotade ifrån tidningarna för att se om de är något att ha (de kostar 150-200kr/st, så inget man shopar loss på) så hör av dig.
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 08:25   #8
virkmalin virkmalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 17
Tack för tipset, jag tror att hon har varit i den butiken men hon är bara 12 och vi bor en bit utanför själva stan och jag har inte hunnit åka med dit och kollat. Nu har hon en tidning med bra bilder i på det hon ska ha så själva kostymen kommer vi att få till. Nu ska vi bara hitta ett lämpligt tyg...
virkmalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons