![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Så trevligt att det är flera som tänker så!
Jag brukar inte sälja prylar men ska göra ett undantag på en tillställning då de behövde folk som säljer prylar. Tänkte sälja dregglisar och mössor typ...Blir nog inget mera, kanske någon enstaka kjol. Jag tänkte nog ta typ 80:- för en dregglis och lika för mössorna och kanske 150:- för ett kit. Men bara för att det är en engångsgrej och slutet sälskap, annars kanske man skulle behöva vara lite dyrare..eller inte, hmmmm, svårt det där. Skulle då aldrig sälja något under 65:- tror jag, det är det inte värt. Och 65:- till närstående kanske. För jag tycker att man kan vara lite billigare kanske mot nära och kära men jag vill inte göra det gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag funderar också på pris på dregglisar. 95 kr tycker jag är i mesta laget, men man kan ju inte ta för lite heller.. 65 kr kanske är för lågt med tanke på att trikå och fleece, tryckknappar och tråd trots allt kostar en peng att köpa in också. Plus arbetstiden som iofs är väldigt liten för en dreggellapp. Jag skulle nog lägga mig på kanske 85 kr och 2 för 150..? Låter det vettigt??
Kanske då 150 för ett set med matckande dreggellapp och mössa, men det känns lågt tycker jag. Är det nån som kan materialkostnaden mer exakt för ett sånt set där trikån ligger på ca 150 kr metern å fleecen på 100 kr metern. På ett ungefär alltså?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja ett pris mellan 85 och 95 kommer nog jag lägga mina på. Sen ett "2 för XXX" kan också vara bra. Har inte räknat på tygåtgången.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Börja inte med att pruta, allra minst till era vänner. Säg tyvärr jag kan inte för måste jag avstå från nyttig mat till
mina barn och det kan jag inte. Börjar du pruta och inte ta betalt så kommer du aldrig att kunna ta betalt fullt ut. Glöm inte bort att märka dina kläder med boutiqe om de är det. Då blir ingen förvånad över att det kostar. Visa din uppskattning på annat sätt. Du kan ge dina kunder en lott. Dragning 1ggr/månad på ett plagg som du sytt upp t ex. De blir de glada över. De får skriva upp sig på en lista som är numrerad. Kan gälla alla, kan gälla för köp över xxx kronor t ex. Med tiden kanske kan pruta eller prissätt med prutmån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bra tips,Gumpan!
Jag blir ofta ledsen när jag ser hur folk underminerar för andra genom att ta för lite betalt. Då pressar det andra att ta mindre betalt. Jag har också det problemet när jag försäker sälja dockkläder. Svårt nu när jag snart har det som min enda "inkomst". Lottdragning för kunder låter intressant. Jag måste testa det! Funderar på att bara öppna det för befintliga kunder. Nya männikor kan få köpa nåt billigt först. ![]() Annars kan man också ge rabatt till återkommande kunder eller ge småpresenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Även jag som försöker överleva på mitt skapande lider av att andra "hobbysömmerskor" tar för lite betalt. Men det är inte bara dem man tävlar emot. Klädkedjorna förstör också en del. Hur förklarar man för en kund att en klänning som köpt hos HM kostar 299 kostar 1500 för mig att sy upp?
/L |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Värt att tänka på tycker jag är det faktum att man aldrig annars kan jämföra äpplen och päron. Inte i något sammanhang..!!
Varför ska man då tvingas göra det när det gäller färdigsytt i butikskedja vs uppsytt i ateljé?? Man ska inte behöva motivera priser och förklara sig. Inser folk så betalar dom också - punkt! Den som prutar med sig själv och sätter för låga priser på sitt arbete, den sågar också på den gren hon/han sitter. Inte bra för någon och absolut inte för personen själv. Stå på er och fortsätt skapa!! Bara så kan världen bli vackrare ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Och det förstör också för mig. Folk känner sig osäker om de verkligen ska lägga ner mer pengar på en dockklänning än vad de kan betala för en människoklänning hos H&M. Då behöver vi inte trycket från folk som säljer för billigt också. Jag har fått läsa att de bara vill sy och inte tjäna pengar, men då tycker jag att man då kan skänka alstren till någon organisation istället för att sälja för struntsumma. 1500 för en välsydd klänning är billigt, förresten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.