Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-09, 06:48   #1
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad

Citat:
Jenny_med_Emiliten skrev: Visa inlägg
Fler har varit inne på detta. Men finns det någon formell regel eller lag som säger att det måste vara så? På Skatteverket säger de ju bara att man måste skatta för överskottet, och att om överskottet överstiger en viss summa är det dags att starta företag, men de säger ingenting om hur stort överskottet på den enskilda varan får vara. Eller har jag missat något?
Självklart får du ta ut ett överskott även på en hobby-tillverkad vara. Det är sant som du säger att upp till en viss summa, tror det är 10 000kr per år, så räknas det som hobbyverksamhet oavsett hur mycket överskottet blir per vara.
Med andra ord, ta ordentligt betalt för hobbytillverkade varor, dvs marknadspris, då det är bäst för alla i längden. Bäst för dig som tillverkar och bäst för de som syr proffessionellt då hobbytillverkare inte lägger sig för lågt och pressar priserna genom att arbeta gratis.
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 11:53   #2
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad

Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet oavsett belopp. Det där med 10000 kanske blivit ihopblandat med att man får plocka svamp och bär skattefritt upp till ett visst belopp?

Har precis suttit och pratat med två olika handläggare på Skatteverket. Jag ska deklarera överskottet av min verksamhet ihop med min vanliga inkomst och de beskattas ihop. Om man bara säljer saker behöver man inte F-skattebevis, jag däremot som även klipper pudlar och kanske ska vara kursledare på Studiefrämjandet har näringsverksamhet och säljer tjänster har ett FA-skattebevis. Det är vad jag snappade upp av samtalen.

Ring själva om ni är osäkra, det är alltid bättre att veta säkert!
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 16:23   #3
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad

Citat:
AnnaLavinia skrev: Visa inlägg
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet oavsett belopp. Det där med 10000 kanske blivit ihopblandat med att man får plocka svamp och bär skattefritt upp till ett visst belopp?
Förlåt om jag envisas: med "vinstsyfte" åsyftas årets totala överskott, inte den enskilda produkten. Man skattar överskottet från första kronan, mycket riktigt. För att det ska räknas som näringsverksamhet ska verksamheten "självständigt, varaktigt och med vinstsyfte" (citat från Skatteverkets broschyr)

Exempel: Om jag köper ett tyg för 50 kronor och en symaskin för 7000 kronor, syr en enda klänning av tyget och säljer den för 500 kronor, då har jag gjort en rejäl vinst på klänningen men ändå inte gått med överskott på min hobbyverksamhet. Om jag däremot säljer 400 klänningar för 50 kronor styck med utgifter på 7050:- (samma som i första exemplet), så har jag gjort ett överskott på 12950 kronor som jag måste betala egenavgifter för. Fast klänningarna är mycket billigare än i första exemplet.

Är detta trådkapning så ber jag om ursäkt för det!

Broschyren från Skatteverket finns här:

http://www.skatteverket.se/blankette...obbyverksamhet
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 18:59   #4
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad

Även om man har sömnaden som en hobby så tycker jag att man bör ta betalt för och värdesätta sitt eget arbete.
Ett förslag är att kolla runt hos olika bloggare som syr kläder, och sedan sätta upp en liten tabell. Då ser man tydligt vad priserna ligger på ungefär, även om det skiljer sig en del. Sedan kan man utgå ifrån detta när man skall bestämma hur mycket man själv skall ta betalt. Då undergräver man inte marknaden, samtidigt som man kan vara ganska säker på att ens priser är lagom. Om man sedan sytt något som man är lite missnöjd med, kan man bara sänka priset lite.
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 19:10   #5
loppansmamma loppansmamma är inte uppkopplad

bra

Citat:
Malin.S. skrev: Visa inlägg
Även om man har sömnaden som en hobby så tycker jag att man bör ta betalt för och värdesätta sitt eget arbete.
Ett förslag är att kolla runt hos olika bloggare som syr kläder, och sedan sätta upp en liten tabell. Då ser man tydligt vad priserna ligger på ungefär, även om det skiljer sig en del. Sedan kan man utgå ifrån detta när man skall bestämma hur mycket man själv skall ta betalt. Då undergräver man inte marknaden, samtidigt som man kan vara ganska säker på att ens priser är lagom. Om man sedan sytt något som man är lite missnöjd med, kan man bara sänka priset lite.
Hej tycker ditt förslag är toppen. Vi vill ju alla komma någonstans.
loppansmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.