![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
Med andra ord, ta ordentligt betalt för hobbytillverkade varor, dvs marknadspris, då det är bäst för alla i längden. Bäst för dig som tillverkar och bäst för de som syr proffessionellt då hobbytillverkare inte lägger sig för lågt och pressar priserna genom att arbeta gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet
![]() Har precis suttit och pratat med två olika handläggare på Skatteverket. Jag ska deklarera överskottet av min verksamhet ihop med min vanliga inkomst och de beskattas ihop. Om man bara säljer saker behöver man inte F-skattebevis, jag däremot som även klipper pudlar och kanske ska vara kursledare på Studiefrämjandet har näringsverksamhet och säljer tjänster har ett FA-skattebevis. Det är vad jag snappade upp av samtalen. Ring själva om ni är osäkra, det är alltid bättre att veta säkert! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Exempel: Om jag köper ett tyg för 50 kronor och en symaskin för 7000 kronor, syr en enda klänning av tyget och säljer den för 500 kronor, då har jag gjort en rejäl vinst på klänningen men ändå inte gått med överskott på min hobbyverksamhet. Om jag däremot säljer 400 klänningar för 50 kronor styck med utgifter på 7050:- (samma som i första exemplet), så har jag gjort ett överskott på 12950 kronor som jag måste betala egenavgifter för. Fast klänningarna är mycket billigare än i första exemplet. Är detta trådkapning så ber jag om ursäkt för det! Broschyren från Skatteverket finns här: http://www.skatteverket.se/blankette...obbyverksamhet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Även om man har sömnaden som en hobby så tycker jag att man bör ta betalt för och värdesätta sitt eget arbete.
Ett förslag är att kolla runt hos olika bloggare som syr kläder, och sedan sätta upp en liten tabell. Då ser man tydligt vad priserna ligger på ungefär, även om det skiljer sig en del. Sedan kan man utgå ifrån detta när man skall bestämma hur mycket man själv skall ta betalt. Då undergräver man inte marknaden, samtidigt som man kan vara ganska säker på att ens priser är lagom. Om man sedan sytt något som man är lite missnöjd med, kan man bara sänka priset lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
bra
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.