Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-25, 17:15   #1
Karlsson Karlsson är inte uppkopplad

Angry Berninakort

Har köpt ett broderkort från Bernina som heter
783 Jungle songs. Problemet är att det endast kan öppnas med Berninas symaskin artista. Då jag har en
Husqvarna funkar detta ej. Detta hade de inte en aning om i affäre, och jag får inte lämna tillbaka kortet. Det kostade 1.100:-.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-25, 17:45   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Vad i herrans namn var det för usel affär som inte visste det??????? Är de så sanslöst okunniga måste de ju ta tillbvaka kortet! Annars är det skandal tycker jag!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-25, 18:23   #3

Göteborg

Det var Berninabutiken på Övre Husargatan i Göteborg. Först fick jag ett kort som man skall sätta in i maskinen, i affären hade de inte en aning om vad detta var. Efter semestern sedan fick jag äntligen en cdskiva som jag trodde att man kunde få upp i datorn, men så icke. Berninas huvudkontor i Sverige ville inte ta tillbaka kortet och handlaren i Gbg ville inte ha ett kort i lager. Tar bara hem på beställning. Talade om för honom att detta var ingen bra reklam för Bernina.
Gammal 2005-08-25, 18:33   #4

Verkligen inte!

Jag har program så jag kan konvertera filer från ART till HUS, om det kan hjälpa. Jag har en Artista som bör kunna läsa kortet, om det inte är för Artista 200, men om jag kan få över filerna från maskin till dator är inte helt säkert, eftersom de kan vara läs/skrivskyddade på något vis.
Gammal 2005-08-25, 18:53   #5

Artista 200

Det står artista 200 på cdfodralet. Vet du om det finns så man kan använda det i PC, för då kunde jag byta? De som jag har pratat med har varit dåliga på PC!
Gammal 2005-08-25, 19:02   #6

CD finns nog bara till Artista 200, och vad jag förstår kan de bara läsas av just Artista 200, inte vanlig dator. Men jag är ute på väldigt tunn is nu! Jag kan ha helt fel.
Men det är en sak om JAG inte vet, i Berninabutiken ska de SJÄLVKLART veta detta!! Man säljer inte en Artista 200-CD till någon som inte har den maskinen!
Jag är riktigt upprörd över det här!
Gammal 2005-08-25, 20:06   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. De ska ju veta vad de säljer. Ta annars kontakt med Allmänna reklamationsnämnden, du kan ju meddela affären innan att du ska göra det, då kanske de ändrar sig. De vill väl inte hamna på svarta listan i tidningen Råd och Rön skulle jag tro.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-29, 09:12   #8
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Fy vad elakt av dem att inte ta tillbaka kortet!
Jag tycker att du ska läsa på Konsumentverkets hemsida, för där står allt du behöver veta innan du vänder dig till affären igen. Och du vet ju själv vilka omständigheter som gäller just i det här fallet, så du kan säkert hitta en teoretisk lösning på problemet.
Jag håller tummarna för att det ska lösa sig i verkligheten också!

/Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-29, 16:26   #9
Alice Alice är inte uppkopplad

Berninahjälp

Man blir ju fullständig vansinning när man hör nåt sånt här. Dom har gått utbildning för att bli licensierade 200 försäljare och så är dom så totalt okunniga.

Jag tror dock jag kan hjälpa dig så hör av dig till mig privat så ska vi nog kunna lösa det där åt dig. Men ge dig inte vad gäller att få pengarna tillbaka iallafall.

Maila mig privat på ulla.sundell@tyfonmail.se så ska jag hjälpa dig.

Hälsningar
Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-29, 17:24   #10
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Det här är ju inte klokt, hur kan man begära att kunden ska kunna sånt som inte de kan. Stå på dig och hänvisa till oss på sysidan att vi vet hur dom är nu. Det kan kanske vara en idé att ha ett forum som heter "svarta listan " eller nåt som vi kan kika på när vi ska handla nåt.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 08:02   #11

Pengarna tillbaka

Eftermånga turer har jag nu fått pengarna tillbaka.

Ringde först Sverigekontoret. Där sa de bara att jag ej kunde lämna tillbaka kortet. Chefen som sitter i Danmark hade bestämt detta.

Då bad jag att få telefonnumret till henne. Som tur är var hon norska och pratade mycket bra svenska.

Hon ville inte heller ta tillbaka kortet, inte förrän jag sa att då vänder jag mig till Konsumentverket, blev det en anna ton Hon lovade att jag skulle få tillbaka pengarna, och det fick jag.

Tack alla ni som stöttade mig och gav mig goda råd.

Har också lärt mig att Berninas kort bara kan användas till Berninas symaskiner.

Upptäckte sedan att de fanns att köpa på nätet i alla format till ett billigare pris.
Gammal 2005-08-31, 08:07   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Å va skönt! Detta kanske hjälper andra att stå på sig lite mer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 08:09   #13

Bra att du fick pengarna tillbaka! Det var ju det enda rätta!
Men du ska inte köpa några Berninakort på nätet från annat än "äkta" föräljare. Piratkopierade mönster (som det säkert är fråga om) är inget du ska betala så mycket som en krona för!
Gammal 2005-08-31, 09:39   #14
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Åh vad bra att du fick tillbaka pengarna. Vad bra att vi kan hjälpa varandra på ett så enkelt sätt som att bara stötta på sysidan.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 15:41   #15
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad

Ja skönt att det löste sig men tyvärr har jag väldigt dåliga erfarenheter av den affären överhuvudtaget har köpt min artista 180 där och de har inte vetat något och dessutom gått in på delar han inte har utbildning i-tex slipat på delar i maskinen som kostade runt 50 kr att byta,
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.