![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Som alltid är det en svår fråga när det gäller pris.
Som konsument så är det lite olika vad man vill betala för. Vad det är för kvalité på tyg och sömnad, design och motiv på tyget. Me & I tycker jag själv har roliga tyger men jag har igen bra erfarenhet när det gäller deras kvalité, sömmar som spicker eller plagg som är trasiga innan de använts, helt enkelt dålig kvalite. Lingon & Blåbär har hög kvalité när det gäller sömnad och tyger samt garanti på kläderna. Jag tycker att priset ska spegla hur unikt det är samt kvalién på kläderna då det är det som slutkund baserar om det är ok eller ej. Iaf tycker jag det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det har du helt rätt i. Tygets kvalité är verkligen jätte viktigt men även hur pass unikt tyget är. Just nu finns mycket fina trikåtyger att köpa för den som vill sy barnkläder men det är oxå väldigt många som köper dessa tyger och sedan säljer barnkläder av dem. Där gäller det att sticka ut lite tror jag.
Hur pass välsytt ett plagg är spelar åklart oxå in. När man ser ett plagg på bild kan de ju se väldigt välsytt ut men min erfarenhet säger mig att i verkligheten kan det vara något helt annat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Håller med er om man att det är jättesvårt att sätta priser på det man själv sytt.
...och allra svårast blir det till släkt och vänner. Själv har jag sytt mycket till andra och då framförallt balklänningar, dopklänningar och barnkläder. Detta var innan datan och sysidan...och jag visste absolut inte vad jag skulle ta betalt. Då resonerade jag så här:- skulle jag ta betalt för den tiden jag la ner på arbetet så hade personen inte haft råd -skulle jag ta en symbolisk summa så kändes det som om jag nedvärderade mitt eget arbete. Så det slutade med att jag berättade detta för folk och sedan sa att min betalning är:-personen fick själv köpa allt som skulle till (sorterade bort dem som var för lata för att handla sakerna) - de skulle handla med gott mått. - jag skulle få behålla mönster och tyg som blev över...detta gjorde jag sedan barbiekläder av som jag sålde. De flesta gav mig ofta en liten present också såsom lotter, biocheckar mm. Jag sydde dock bara för hobby och skulle inte göra nån vinst. Detta fungerade för mig |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker att det är konstigt att "vänskapspris" alltid förväntas gå åt ena hållet så att säga. Alla förväntar sig att få billigare från en kompis/anhörig. Ingen säger: "Eftersom du är min kompis får du extra betalt".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Självklart! Det är väl ändå nära och kära som vill att det ska gå bra för en? Sluta med vänskapspriser!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu syr inte jag barnkläder men väver på beställning.
Jag blir jätteledsen när människor inte förstår att jag vill ha betalt för den tid jag spenderar i vävstolen. De vill gärna jämföra mina priser med IKEAs trasmattor. Gissa om de blir chockade när jag vill ha 1000kr för nåt de tycker att de kan köpa på IKEA för under 100kr. Samma problem stöter jag på när man är ute på mässor och många vävstugor säljer sina alster. Många resonerar att de gör mattor eller liknande för att det är kul och det är ju ändå bara gamla lakan som fått av grannen, så deras grejer är superbilliga. Jag kan aldrig konkurrera med dessa priser. Jag måste konkurrera på ett annat sätt. Som att tillverka på kundens önskan. Jag vill ju inte att mina kunder ska känna sig lurade eller pådyvlade nåt de inte har råd med. Men jag har slutat att be om ursäkt för att jag har 5 års utbildning och en önskan om att kunna leva på det jag har utbildat mig till. Rent krasst- ta betlat för den tid det tar! Annars förstör man marknaden för alla andra också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Om man skall leva på det får man tänska på hur man säljer som många tidigare skrivit. Men driva det som hobby, men har man företag finns det massa omkostnader som man glömmer.
Min symskains handlare sa att syr man mycket skall man serva sina maskiner minst två grr/ år. Har man hemsida kostar det pengar. Och det dras skatt om man driver det som företag. Och man kanska skall ha en revisor, och räkna alla så tillbehör som tråd och resår. Det är många bäckar små. Sedan ta betalt för tiden. Om du tjänar 200 som exempel går hälften till skatt och sociala arbgivaravg. Då har du 100 kvar sedan drar du av materialkostnad och din tid. Och vips så jobbar du gratis och skänker bort material.Sedan gillar jag inte de som sätter för låga priser. Det drar ju ner möjligheterna för de som vill skapa sig möjligheter till extra inkomster. Det är väl delvis därför man syr. Och sedan är det dags att berätta för vänner och bekanta och fråga vad deras tid är värd och hur lång tid det tar att sy. Och köper man nya tyger så är det inte gratis. Det är många frågor man skall tänka på. Visst är det kul att sy men ge bort det hellre än sälj det för billigt. Det tjänar vi alla på i slutändan. Vi måste höja statusen på svenskt handarbete och försvara att vi är närproducerande och kan aldrig jämföras med barn arbetare utomlands. Vi har en fin textil historia i svea land och vi skall värna om den och inte skämas och ta för lite betalt. Som de sa på ett seminarum för kvinnliga företagare: Jag är en liten lite kvinna som driver en liten liten butik, där jag säljer små små saker. Som jag inte tar något betalt för. Följdfrågan var: Hur skulle en man göra???? Han skulle ta betalt så han skämdes och minsann göra gigantska affärer. Så hur gör ni??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej!
Jag har själv sålt smycken. Och är det så att detta är din HOBBY så kan du ju inte ta mer betalt än kostnaden för material osv.
MEN är du ett företag så är ju meningen att gå med vinst! Annars skulle ju hela företagandet gå åt pipan ![]() Jag tycker att man ska lägga på det man behöver tex åtgångarna, dvs material sen lägger du på din timlön. Tar det en halvtimma att göra så kanske de är lagom med 50-60 kr? Så har du timlön på ca 100 kr. Sen ser du, blir det en kostnad då på 200 så tänker du på att ditt företag ska betala skatt! då tar du 200x1,25 ungefär (jag är inte helt hundra på den siffran.. men nästan) Då blir ju byxan 250 kr. Och de är vad du måste ta ut, för att få lön och för att gå med vinst! Sen om det finns någon som säljer för 125 så spelar det ingen roll, för kunden kommer ändå vilja ha dina varor om det är vad kunden söker! Bara för att det är "dyrt" så betyder det inte mindre kunder. Det blir ju så att man "jobbar" ner priserna. Har man för låga priser värdesätter inte kunden ditt arbete, och de tycker jag är synd! Nu blev det jättelångt, men jag tror inte att det är fel att värdesätta sig själv och sitt arbete! Jag tror snarare att det är viktigare än att sälja massor... Lycka till verkligen! ![]() Emma |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Med andra ord, ta ordentligt betalt för hobbytillverkade varor, dvs marknadspris, då det är bäst för alla i längden. Bäst för dig som tillverkar och bäst för de som syr proffessionellt då hobbytillverkare inte lägger sig för lågt och pressar priserna genom att arbeta gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Som hobbyverksamhet räknas det bara om man inte gör det i vinstsyfte. Vill man ha vinst går det som näringsverksamhet
![]() Har precis suttit och pratat med två olika handläggare på Skatteverket. Jag ska deklarera överskottet av min verksamhet ihop med min vanliga inkomst och de beskattas ihop. Om man bara säljer saker behöver man inte F-skattebevis, jag däremot som även klipper pudlar och kanske ska vara kursledare på Studiefrämjandet har näringsverksamhet och säljer tjänster har ett FA-skattebevis. Det är vad jag snappade upp av samtalen. Ring själva om ni är osäkra, det är alltid bättre att veta säkert! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.