Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-10, 00:53   #1
Johner Johner är inte uppkopplad

Ansökning till ex. Beckmans

Hej alla vänliga!

Har ingen sömnadsvana och har inte genomgått några kurser i sömnad och mönsterkonstruktion. Vill dock ändå skicka iväg en ansökan till Beckmans modelinje nästa vår.

Nu till frågan:
Kommer att gå på folkhögskola och studera textil design i höst, dock inte sömnad och mönsterkonstruktion. Tänkte att jag kunde ta dessa som helgkurser i hemstaden (Stockholm) men frågan är: kommer detta att vara tillräckligt meriterande? Jag vet, jag borde fråga Beckmans, men de skickar ut kryptiska svar som jag finner svårtydliga.

Från en som har viljan men inte kunskapen
Johner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 07:36   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det kan vara svårt att säga. Om man visar tillräcklig talang så kan man komma in ändå. Mitt råd är att göra ett försök. Kommer du inte in i år så kan du göra ett nytt försök nästa år. Många ger upp för tidigt, man kan söka många gånger och under tiden gå kurser och annat som hjälper en att bygga upp den kunskap som är bra att ha. Man blir aldrig för gamal, på min industridesign utbildning var den äldsta 40 år när han kom in (ganska gammalt för att vara ny på en utbildning).
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 19:57   #3

vilken utbildning gick/går du? Verkar intressant med industridesign också. Ska göra som du säger och försöka att komma in iaf. Det värsta som kan hända är ju att de säger nej, vad har jag att förlora? =) Är 21 år gammal, så jag har några år på mig att komma in.
Gammal 2005-08-14, 20:03   #4

Jag gick på HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk) i Göteborg, gick ut 1999. De har gjort om uppläget nu så jag vet inte hur det är längre men det är en bra skola. Du kan läsa mer på http://www.hdk.se.

Sök på!
Gammal 2005-08-14, 20:29   #5

HDK har också alltid varit en dröm =) Klart jag h ar hört talas om HDK! Usch vad avundsjuk jag blir =D

Vad har du gjort sedan du gick ut?

Och sen en riktigt töntig fråga:
Hur kommer man in på HDK?!!
Tufft att du har gjort det!
Gammal 2005-08-14, 21:21   #6

Ibland fattar jag fortfarande inte varför jag kom in, på första försöket dessutom. Jag tror det är många saker som avgör varför man kommer in. Naturligtvis om man visar läggning och talang för den linje man vill söka in på. Men sedan så ska det även stämma med omgivningen, vilka andra som söker, vad som händer i samhället (vad saknas, vilka kunskaper behövs) o.s.v. Det handlar lite om tajming därför ska man inte ge upp i första taget.

Vad har jag gjort? Jag har haft dålig tajming...

Blev efter många försök gravid så efter examen var det inte lätt att hitta jobb med växande mage. Men till slut så jobbade jag ett halvår som CAD-operatör. Sedan var jag mammaledig. När min mammaledighet var slut så hade arbetsmarknaden svängt och jag hittade inget jobb som industridesigner (när jag gick ut fich 8 av 10 jobb sedan fick 2 av 10 jobb ).
Kunde i och för sig startat eget men jag ville inte det med nystartad familj.
Fick av en slump jobb som något helt annat och vi bestämmde oss för att fortsätta bilda familj. Även denna gång tog det ett tag och i slutet av graviditeten fick jag sparken. Nu är min sista mammaledighet slut och jag letar jobb igen, än så länge ser det inte så ljust ut på industridesign fronten men jag har lite andra planer.

Humm borde kanske skrivit till dej privat, det blev långt och lite personligt ja ja...
Gammal 2005-08-15, 13:01   #7

Modigt av dig att våga fortsätta med design efter så många motgångar. Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig för dig. Vet också hur svårt det är att få jobb, och med små barn är det ju inte lättare. Tycker att du verkar mkt stark!

Gillar det du sa om att det beror på vad marknaden söker i dagsläget. Tror att om jag kommer på det så kanske jag också kommer in på första försöket =)

Är dessutom väldigt mkt i "letande-fasen" efter mitt eget uttryck, efter egna ideer och egna stilar. Hoppas på att komma på något väldigt unikt o bra! =D

Har väldigt mkt tankeverksamhet och väldigt lite verkstad i mig tyvärr, men hoppas ändå på att få iväg en ansökning till både HDK, Borås textilhögskola o Beckmans.

Mvh,
Johanna
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.