![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Pfaff 2124, funderar över hur man hämtar hem mönster från nätet?
Hej. 20050731
Jag har köpt en Pfaff 2124, jag broderar en hel del bl a frottéhandukar, linnedukar, gardiner, barnkläder m.m. Nu är jag nyfiken på hur man gör när man hämtar hem mönster via datorn. Jag har inte fått någon information, annat än muntligt, från Pfaff-försäljaren och det var samma som noll. Skulle gärna diskutera med någon som har en likadan maskin och hämtar hem broderier från nätet, vad har man för anslutningar till detta, hur ser de ut, är det en "display" av något slag så att man kan se mönstret som man tar hem, eftersom det bara finns nr på mönstret i "rutan" på maskinen, och från det är det ju ett måste att ha ett pappersmönster med alla färger o s v. Kan du hjälpa mig med detta, vore roligt om någon som har detta kunde ta kontakt så att jag ev skulle kunna få se hur det fungerar i verkligheten, för jag är ingen "datanörd"så det är för mig inte "bara att ta hem från nätet" jag måste se hur det fungerar i verkligheten. Tack på förhand Gun |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
sitter i samma båt!
Hej jag har samma problem, köpte en beg phaff 7570 och tycker det skulle vara bra att gå en kurs eller så. Har pratat med Phaffs försäljare och hon skulle höra av sig om kurser men har inte hört något en. Vi kanske är många som inte klarar detta på egen hand utan vill ha någon att fråga, så det kanske kan bli en dag eller helgkurs.Har varit i kontakt med andra som annordnar kurser men tydligen har jag fel märke på symaskinen.
Hälsningar Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
mer problem
hej har oxå en 7570 men har dålig koll hur man får broderier från datorn till maskinen, räcker det att jag har kabel/dongel och ex vis embird eller behöver jag nåt annat program oxå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vad jag förstår kan du öveföra direkt till maskinen om du har rätt programvara och sladden du verkar ha. Det ska vara något som heter PC Design eller något sådant som ska höra till sladden för överförandet. Du kan inte överföra från t.ex. Embird direkt. DU kan jobba där, men för att få över mönstren till din maskin behövs antingen Pfaffs program och sladd eller en box som skriver rätt sorts kort. Amazing/Magic Box fixar det. Ultimate Boa version 2 klarar också att skriva Pfaff-kort.
Åsa Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-10-30 klockan 19:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har faktiskt hållit såna kurser här i Eskilstuna för Janomes återförsäljare. Det var riktiga grundkurser för dom som aldrig i princip hållit på med data. Jag lärde ut allt från vad filer, mappar m.m är för något. Hur man skapar mappar, flyttar filer, sparar filer osv. Också allt om hur man laddar ner från internet, hur man söker på nätet och vad zippade filer är och hur man öppnar eller skapar en zippad fil. Ja i princip allt som behövs för att komma igång. Synd att vi är så utspridda i landet för det vore ju inga problem att hålla dom kurserna oavsett vilket märke man har. På mina kurser kom andra än janome ägare också. Vore kul om fler återförsäljare nappade på det här. Hoppas ni får hjälp för det blir så mycket roligare att hålla på när man kan den här biten också.
Ulla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Du köper ett tomt kort och en kortbox hos pfaff-säljaren din. Och med följer en cd skiva som du matar in i datorn och installerar. Sen kan du ladda ner broderier från datorn i en mapp, flytta dom med det installerade programmet över till kortet som du sen stoppar in i datorn.. Inte alldeles lätt men det funkar bra när man vet. Ta hjälp av nån datakompis så får du en ny värld. Man får skriva en liten fusklapp vilket broderi som ligger 1:a, 2:a osv. Hejapå!/pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Av nyfikenhet: Vad kostar Pfaffs egna kortsrivare med kort? Sisådär...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tror att den kostar ca 2000,-. Alltså inte så billigt och enkelt som till en Janome tex..Men man får ju det där programmet med då...
/pia |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
2000 låter helt OK för en kortskrivare.med kort! Det är bara direktöverföring dator-maskin och Janomes (och vissa ndra maskienrs) system med CF-kort som är billigare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
nja har inte kabeln kvar men har funderat på att köpa en ny men priset(ca1800:-) och den gamla programvaran (pc designer ) som tydligen inte går så bra ihop med moderna datorer avskräcker lite
fast det här med kortläsare verkar betydligt smidigare har kollat runt lite ikväll och fastnat nog mest för 2 olika, vikant ultimste box 2 och PES2Card3-SE är nog dom mest intressanta vad jag förstår kan man då sitta vid en modern dator och fixa till designen föra över den till ett kort och sen köra det i min 7570 utan att ha dator och symaskin på samma ställe?? några synpunkter på vilken av dessa kortläsare som är att föredra?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
pris för kortläsare m m
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
PES2Card ska vara en fantastiskt bra produkt, men den kostar väl lite mer än de andra, eller?
Gör den inte det så... Det verkar som Ultimate Box och Pfaffs egen hamnar på ungefär samma pris. Då är nog Ultimate (Vikant) att föredra, för den kan användas till andra maskiner också omdu skulle byta senare. (Det kan PES"Card också. Den är nog ännu flexiblare tror jag!). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
tack ska ni ha som engagerar er o tar er tid med att hjälpa till när noviser som jag tex på broderimaskiner.
Det är klart en nackdel att köpa maskin beg.o privat, då man inte kan få nån kurs som visar hur mycket man kan utnyttja sin maskin, det ser jag verkligen som negativt. Av samma anledning är ju inte pfaffs försäljare inte alls intresserade att visa/lära ut vad man kan göra eller inte pga man inte köpt sin maskin där. Då är det jätteskönt med ett sådant här forum där man kan finna likasinnade. Att ni är så gulliga och hjälper till är TOPPEN alltså kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nog borde väl symaskinsbutikerne vara angelägen om att visa vad man kan ha maskinerna till ändå. Det skapar ju ett intrese för deras produkter!
Men alltför många av dem vet faktiskt inte värst mycket tyvärr! De har alltså inte så mycket att lära ut, i alla fall inte vad gäller broderi. Så det är inte nödvändigt vis att de inte vill, utan att de inte kan! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Har också fått den uppfattningen att min symaskinsåterförsäljare inte kan så mycket om själva datadelen när det gäller min broderimaskin, de kan själva maskinen, men inte databiten när det gäller broderier. Har en Pfaff 2134, med kort och kortläsare. Betalade 2000 för detta. Jag kopplar kortläsaren till min laptop och för över broderier från nätet. På kortet får det plats ett broderi i taget. (vad jag vet ialla fall). För att ta det från början:
1) Jag laddar ner broderier från nätet och sparar i mappar på min laptop. 2) Jag för över broderiet jag valt ut att brodera från laptopen till kortet. Kortläsaren måste vara inkopplad och kortet instoppat i kortläsaren. 3) Jag tar ut kortet från kortläsaen och stoppar i maskinen. Klart att brodera! Innan man kan börja måste man installera File assistent som är ett program som gör så att detta funkar. Det gör även så att man kan se broderierna. Jag är superdålig på datorer men jag har fixat det! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.