Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-04, 13:37   #1
gunnele gunnele är inte uppkopplad

PE-designfråga

Hej
Kan någon tala om för mig hur jag i pe design markerar en del av ett broderi (utan att klippa ut det) och flyttar det eller tar bort det från designen.
I Bernina kan jag gå in i färgordningen markera och sen flytta eller ta bort hur jag vill.Finns det någon motsvarande fuktion?
Har läst och letat men inte lyckats förstå.
Gunnel
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 15:20   #2
troback troback är inte uppkopplad

Jag är inte helt säker - men jag tror inte att du kan flytta någon del i ett broderi (om du inte själv stygnsatt det förståss) utan att klippa/markera med klippverktyget vad det är du vill flytta. Jag jobbar själv i PE och har inte lyckats med det iallafall.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 16:17   #3

Det tycker jag i så fall är en brist i programmet.Då blir det till att mixa mellan programmen i fortsättningen också...
Det konstiga är att jag måste slutspara i PE design för att det skall fungera bra i maskinen (pr600) Det hjälper inte att spara i pes i Bernina.(Kanske skulle vara annorlunda med en nyare version) När jag gjort iordning broderiet med rätt färger och sånt och sen behöver göra nån korrigering i bernina igen så blir det att börja om och lägga in rätt färger igen. Eller finns det någon genväg som jag inte hittat?
Gammal 2009-09-04, 17:22   #4
troback troback är inte uppkopplad

Jag måste också slutspara i PE-design för att föra över det till min brodermaskin Brother Innovis 1500. Jobbar också med ett annat program - gamla VIP-embroidery - så det är samma för mig. Jag har då inte hittat nån genväg.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 16:40   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Det låter väldigt konstigt att behöva slutspara i PE Design för att kunna köra mönstren i PR600. Jag kan spara i vilket program som helst. Däremot tycker jag att Artista inte gör särskilt bra PES-filer av någon anledning, så jag sparar i ART3, tar in i Embird och konverterar för min del. PE Design behöver jag inte.

Just att ta ut delar av färdiga broderier tycker jag PE Design är dåligt på, men det finns funktionen Stitch to Block som gör att man kan lyfta isär färgblocken i alla fall. Jag tycker Embird är kanon just för dessa manipulationer som jag väldigt ofta gör i färdiga broderier.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 19:52   #6

Om man sparar i PE-design eller Embird är väl egentligen ingen skillnad. Broderiet blir inte sämre om det är sparat i Bernina som pes men jag tycker inte att trådklippet funkar då.
Har du lust att utveckla Stitch to block funktionen lite, hur menar du då?
Jag har ingen erfarenhet av Embird men tycker att Berninas program är bra på många sätt.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.