Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-04, 08:01   #1
smli smli är inte uppkopplad

Liten fundering kring symaskinsbrodyr..

Jo jag har nu tittat igenom flera album där medlemmar på sysidan har lagt upp bilder på brodyr dom har gjort. Symaskinsbrodyr. Jag undrar om man verkligen kan säga att man har borderat något om symaskinen har gjort mycket av jobbet åt en?! Inte för att låta bakåtsträvande men vad har hänt med den gamla vanliga handarbetet?

Senast redigerad av smli den 2005-08-04 klockan 08:08.
smli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 08:44   #2
Andy Andy är inte uppkopplad

Jag tillhör den delen av befolkningen som i hela mitt liv pysslat med tyg, garn, papper, lim mm. Kan gå i timmar i tygaffärer och fundera ut vad jag ska göra härnäst! Älskar att väva och quilta. M a o det man traditionellt kallar hantverk.

Så köpte jag en ny symaskin och slog till på en med broderenhet. Nu råkar det vara så att jag inte är helt ovän med datorn (gillar den också!). Det är en härlig känsla att knopa ihop något på datorn och sen välja tyger etc och ladda maskinen och sy. Men det tar tid!

Men det mest fantastiska med min nya maskin är intresset från mina syskonbarn (4 killar i åldrarna 5-13 år). Gissa om de laddar ner från nätet. Syr och fixar. Pryder tröjor, väskor etc. De äldre har även visat intresse att gå vidare och sy andra saker. Nästa steg är kanske ett lapptäcke eller en egen designad väska.

Vem vet, en dag kanske även min vävstol blir intressant.

Med modern teknik har jag förhoppningsvis väckt intresse hos några barn ur "MTV- och dataspelsgenerationen" för gammal ädel hantverkskonst!

Det blev visst ett långt inlägg.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 09:11   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Enligt mig kan man inte jämföra maskinbroderi med handbroderi. Det är två helt olika handarbeten. Jag vill faktiskt fortfarande kalla maskinbroderi för handarbete åtminstonde om man gör broderiet själv. För även om man sitter framför en dator så krävs det mycket jobb. Ska man göra ett riktigt bra broderi så måste i princip vart enda stygn sättas för egen hand vilket är ett jättejobb med tanke på mängden stygn som ingår i ett enda broderi.

Sedan så är det ju så att man kan köpa färdiga broderier vilket inte kräver så mycket jobb av köparen. Detta är ett sätt att på ett tämligen enkelt sätt förhöja utseendet på något man gjort eller köpt. Det handlar om skaparkraft och det är enlig mig possitivt i all bemärkelse.

Gör inte misstaget att jämföra de två olika broderiteknikerna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 09:23   #4
yenny yenny är inte uppkopplad

Jag håller med om att det är svårt att jämföra, för mej är det två olika sätt att få utlopp för sin kreativitet.

Sitter man, som Andy och först skapar något i datorn och sedan för över det till en maskin och väljer tyger och färger osv så är väl det kreativt? Passar ju utmärkt för oss som har för lite tålamod när det är pilligt och tar tid.

Tycker man däremot om att sy stygn för stygn och att se ens arbete belönas i form av det vackra som växer fram under ens händer så kanske maskinbroderi kan kännas som "fusk".

För det är väl inte så att det ena skulle vara bättre för att det tar längre tid?
yenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 12:21   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag är väldigt noga med att tala om att det är maskinen som gör brodyrjobbet. Min del av det hela är mest vid datorn. Det är ju ett sorts konstnärligt trixande det också!
Jag är väldigt tekninkintresserad, och precis som många killar är väldigt intresserade av processen vid maskinbrodyr är jag det också.
Jag gillar handbrodyr också, men ögon och migrän satte stopp för det redan när jag var i 25-årsåldern (många år se'n nu...), så jag är glad att jag i alla fall kan maskinbrodera!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 13:14   #6
smli smli är inte uppkopplad

Okey

Nu känner jag att jag lite börjar förstå grejen. Så länge man är noga med att poängtera att det är maskinbrodyr så tycker jag att det inte är några "problem"...

Bra att inte alla har gått över till maskinbrodyr iaf, jag tycker om det faktiska handarbetet så mycket, trots att jag inte alls håller på med det själv.
smli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 15:26   #7
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad

Jamen, brodera på maskin som är så kul!!! Och det är minsann inte det lättaste ändå. Kräver ju en hel del av både tid och arbetsinsats innan en brodyr är klar. Även om man inte digitizat motivet själv utan använder sig av köpta. Tror nog inte handarbetet behöver känna sig hotat
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:11   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Heeeej!

Absolut, håller med Irene - symaskinsbroderi är det roligaste som finns. Jag brukar skoja när jag berättar för folk att "det här har jag broderat"... hehe. "Jag tryckte bara på en knapp, och sedan gick jag och fikade". Åhhhhååå...

Jag skulle aldrig orka sätta mig och brodera för hand numera. Det räcker med den musarm jag får av att stygnsätta alla bilder.

Idag fick jag dessutom ett underbart trevligt mail från en som heter Mona. Har aldrig varit i kontakt med henne förut, men hon skrev att hon brukade titta in på sysidan ibland, utan att vara medlem. Hon hade en gammal Brother brodyrmaskin, och hon skrev att hon var en stor beundrare av mig och mina stygnsättningar. Sådant värmer!
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 07:25   #9
ohelene ohelene är inte uppkopplad

Denne diskusjonen får meg til å tenke på en del diskusjoner som går her jeg bor om søm av nasjonaldrakter. For noen er nemlig ikke disse draktene "ekte" om det er brukt maskinsøm på de (og her er det ikke maskinbroderi det er snakk om men rettsøm på en stakk for eksempel). For meg blir dette forståelig for de som vil holde drakten nøyaktig slik den var, men på samme tid veldig lite forståelig.

For meg er maskinbroderiet en måte å pynte det jeg lager mye mer enn et broderi i seg selv (som jeg aldri hadde fått til å lage). ser ikke for meg at jeg broderer på maskinen for å sette det i glass og ramme. Om det er juks? Kanskje det. Hva da med maskinstrikk kontra håndstrikk?
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 09:06   #10
symamsell symamsell är inte uppkopplad

Inget nytt under solen...

Denna diskussion fanns redan 1917, se text på min hemsida:
http://www.geocities.com/symamsell/anno.html

Jag brukar säga att maskinbrodering handlar mer om kreativitet, design och layout än handbrodyr.

I maskinbrodering måste du själv bestämma broderiets placering, hur man ska kombiera ihop olika motiv till en helhet, och vilka färger som ska användas. I handbrodyr har man oftast köpt ett färdigt paket med tyg och garner. D.v.s. någon annan har bestämt vilka färger det ska vara, och hur slutresultat ska se ut. Det man gör själv är att föra nålen upp och ner genom tyget.

Det ena förtar inte det andra. Jag broderar för hand då och då, för att det är rogivande mekaniskt. Men maskinbrodyren ger mig oändligt många fler möjligheter att vara kreativ.

Jag har också mött människor som har varit så lyckliga över att ha kunnat åstadkomma något, "jag som hade underkänt i syslöjd, och aldrig handarbetat förut".

Utvecklingen kan inte stoppas. Vi bygger ju inte vägar med hacka och spade längre heller...

Hälsningar
Merja
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.