Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-27, 09:39   #1
klund3 klund3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 58
Hjälp med mönsterförminskning

Är det någon som har detta mönster i storlekarna 12,14,16

http://img.sewingtoday.com/cat/20000/cat_img/V2979.jpg

Jag köpte de största storlekarna när jag köpte mönstret. Nu har jag sytt upp en provklänning och över delen sitter i stort sett bara bra runt midjan och en bit upp på ryggen. Jag ska försöka att ta in mönstret, men det skulle verkligen underlätta om jag hade de mindre storlekarna att utgå ifrån.

Om ingen har detta mönster undrar jag om jag kan få lite tips på hur jag ska gå till väga med förminskning av det mönster jag har.
Jag gissar att det blir bäst att ta in i mitten av mönstret, eller? Tacksam för hjälp!!!!!Karin
klund3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 10:23   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har du en större bild av mönstret så att man ser hur klänningen verkligen ser ut?

När du ska ta in ett mönster bör du ta in där det behövs. Oavsett vad man läser för tips så är det ändå så att det är väldigt individuellt eftersom vi alla ser olika ut. Börja med att jämföra avståndet mellan bystpunkterna och jämför det med ditt egna. Är det för stort där, gör ett veck mitt i mönstret där och ta bort den extra vidden.

Titta sedan i sidosömmarna. Ta in så mycket i sidorna så att sidosömmen hamnar på rätt ställe och med rätt vidd över bysten framtill. Ryggen ska fortfarande vara "för stor" Ta sedan in i eventuella insnitt under bysten mot midjan ifall du behöver ha mer plats för bysten. Fyller du inte ut bystdelen, lägg ut i insitten och ta in mer i sidan. Fixa till sidan på framstycket igen ifall det behövs.

Titta sedan på ryggen. Antagligen räcker det med att göra ett vik mitt bak i mönstret, men, beroende på svank kan du behöva ta in även i eventuella insnitt, eller lägga ut dem.

Avsluta med att ringa om armhål så att det sitter bra och samma sak med halsen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 10:32   #3
klund3 klund3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 58
http://www.voguepatterns.com/item/V2...esigner&page=3
Här är länken till sidan med klänningen. Vilka bra tips. tack
Jag har provat att sy in 2 cm rätt igenom framstycket och det blev betydligt mkt bättre- Jag ska läsa igenom dina tips ordentligt och prova igen. Tack och lov att jag sytt upp en provkläning.
klund3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 10:33   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Prov är jättebra att sy upp! Framför allt eftersom man kan justera mycket enklare, bara genom att nåla in. Tänk på att du sedan kan klippa upp provet, och få nya passande mönsterdelar direkt, istället för att behöva försöka kopiera ändringarna till det ursprungliga mönstret.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons