![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Ska just sätta igång med att sy gardiner till vardagsrummet. Ska använda mig av ett band som kallas "curve", ett band som ska "vecka" gardinen snyggt upptill.
Nu till min fråga; hur bred fåll ska man ha upptill? Själva bandet som ska sys på är 10 cm brett, ska man då ha lika bred fåll? Eller ska den bara vara ca 2 cm? Vad tycker ni? Har alltid sytt gardiner med hällor innan så jag har inte funderat över detta... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vik av gardinen upptill så att den är så "hög" som den ska vara färdig. Lägg sedan på bandet några millimeter nedanför vikta ovankanten. (2-10mm)
Sy sedan raksömmen upptill. Klipp bort så mycket du vill under veckbandet eller spara hela. Det är bara du som kan bestämma! Sedan sys nederkanten på bandet. Titta gärna från rätsidan om tyget lyser igenom kanske det ska vara "dubbelt tyg" eller oxå inte om det är mönstrat. Vik in kortändarna så de inte syns från framsidan och se till att kanal e dyl är lika långt från båda sidorna. Om inte, läggs ett veck på bandet innan sidslutet, om du förstår??! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag kör nog på att köra en lika bred fåll som veckbandet är. Tyget är lite genomskinligt så jag tror det blir snyggast!
Tack för ditt svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.