Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-19, 09:20   #1
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Brodera på trikå...något att tänka på?

Hej!
Jag har broderat en bild på ett trikåtyg, men tyget drar sig liksom lite, så konturen har hamnat utanför motivet.( Fungerade felfritt på lakansväv) Ska man använda sig av något speciellt papper under, eller ska man lägga sån där solvy ovanpå, som man använder på frotté? Tacksam för svar och tips från någon som vet och kan! // Maria.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 09:29   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Dels ska du använda totally stable eller klisterpapper under och solvy över. Om motivet är väldigt tätt brukar jag lägga en bit rivbart löst under totally stable eller klisterpapper. Alltså två underlägg.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 09:37   #3
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Å, tack för snabbt svar!!! Då får jag inhandla totally stable, helt enkelt. Vad gjorde man utan denna sidan...??
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 09:42   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ja visst är det bra! Jag fick en massa hjälp här när jag köpt min första brodermaskin. Nu är jag inne på min tredje maskin. Tror t.o.m att jag frågat samma fråga som du här i forumet för länge sen. Ett tips är att söka i forumet, ofta har någon frågat samma fråga förr.

Om du behöver underlägg så kan jag rekommendera Bibbi´s textil. Hon finns under annonser, en liten bild på en syende dam klicka på den så kommer du till hennes PDF-fil. Hon har väldigt bra priser och levererar snabbt.

Lycka till!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:12   #5
Antari Antari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 26
Thumbs up Ett tips

Hej!
Nu har jag ägt min broderimaskin i 1,5 år. Men man lär sig hela tiden!
Jag hade samma problem med trikåtyger! Har läst tips från Bibbi, en guld människa,
om att använda "Filmoplast metoden". Men det räckte inte till alla gånger.
Då i helgen broderade jag en köpes Disney motiv och blev glad överraskad, det blev så slätt och fint så man knappt behövde pressa till med strykjärn! Då tänkte jag att det var väl proffsar som gjorde mönster!
Då klickade till: det mönster hade ganska tät undersöm (underlay). Jag tittade genast på ett annat free mönster och det saknade undersöm. Jag satt mig framför dator, öppnade mönster i ett Edit program och lagt till undersöm för hand ganska tät. Det tog lite tid! Sedan broderade jag den på en mycket mjuk och töjbar trikå. Och vilken resultat: tyget var lika slätt som i början och alla kant linjer hamnade på rätt ställe. Jag trodde inte mina ögon!
Så nu ska jag gå igenom alla mina mönster och lägga till tät undersöm. Mycket jobb men det är värt.
H/Tatiana
Antari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 16:20   #6
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Citat:
Antari skrev: Visa inlägg
Hej!
Nu har jag ägt min broderimaskin i 1,5 år. Men man lär sig hela tiden!
Jag hade samma problem med trikåtyger! Har läst tips från Bibbi, en guld människa,
om att använda "Filmoplast metoden". Men det räckte inte till alla gånger.
Då i helgen broderade jag en köpes Disney motiv och blev glad överraskad, det blev så slätt och fint så man knappt behövde pressa till med strykjärn! Då tänkte jag att det var väl proffsar som gjorde mönster!
Då klickade till: det mönster hade ganska tät undersöm (underlay). Jag tittade genast på ett annat free mönster och det saknade undersöm. Jag satt mig framför dator, öppnade mönster i ett Edit program och lagt till undersöm för hand ganska tät. Det tog lite tid! Sedan broderade jag den på en mycket mjuk och töjbar trikå. Och vilken resultat: tyget var lika slätt som i början och alla kant linjer hamnade på rätt ställe. Jag trodde inte mina ögon!
Så nu ska jag gå igenom alla mina mönster och lägga till tät undersöm. Mycket jobb men det är värt.
H/Tatiana
Intressant! Nu måste jag börja analysera mönster...
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons