Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-27, 11:26   #1
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad

Question Hjälp, ska brodera en fågel.

Hej!
Jag har köpt en blus i tunt tyg (batist?) Kan jag brodera i maskin på den? Jag har ett jättefint mönster, en påfågel, som jag tänkte brodera på ryggen. MEN går det att göra och hur går jag tillväga, räcker det med tear easy eller ska jag använda någor annat?
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 11:59   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jag skulle använda ett påstrykbart underlägg. Jag har mjukt, klippbart "polymesh" som är perfekt för ett sådant här projekt. Jag hra inte sett sådant i Sverige dock (men har heller inte letat värst mycket, så visst kan det finnas). Grejen med det underlägget är att det, som alla klippbara, håller fast stygnen väldigt bra, men ändå är följsamt och mnjuk.
Kan man inte få tag på något i den stilen skulle det nog bli "totally stable", ett påstrykbart rivbart underlägg, för min del.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 13:16   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag skulle nog använda vattenlösligt underlägg (av den varianten som ser ut som vliseline, heter soluvlies) och klisterspray.

Batist är ju tunt och risken finns ju att underlägg som man inte kan få bort helt syns igenom och det är ju inte kul. Dessutom blir broderiet mer följfamt om man får bort underlägget helt efteråt. Just soluvlies är bra eftersom man kan använda klistersparay på utan problem.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 14:28   #4
ask ask är inte uppkopplad

inom "heirloom sewing" där dom använder mycket batist rekomenderar dom att först stärka tyget flera gånger om och sen ha ett stabilt vattenlösligt underlägg eller sånt man kan stryka bort.

Inte rivbart eller klister eftersom man riskerar att trådarna dras fel
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 18:09   #5
farmoreva farmoreva är inte uppkopplad

Tack för era svar, så skönt att få hjälp! Alltså något mjukt men stabilt som dessutom kan tvättas bort, Det får bli solvy men först stärkning, det finns i huset!
farmoreva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.