![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag har köpt en blus i tunt tyg (batist?) Kan jag brodera i maskin på den? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle använda ett påstrykbart underlägg. Jag har mjukt, klippbart "polymesh" som är perfekt för ett sådant här projekt. Jag hra inte sett sådant i Sverige dock (men har heller inte letat värst mycket, så visst kan det finnas). Grejen med det underlägget är att det, som alla klippbara, håller fast stygnen väldigt bra, men ändå är följsamt och mnjuk.
Kan man inte få tag på något i den stilen skulle det nog bli "totally stable", ett påstrykbart rivbart underlägg, för min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skulle nog använda vattenlösligt underlägg (av den varianten som ser ut som vliseline, heter soluvlies) och klisterspray.
Batist är ju tunt och risken finns ju att underlägg som man inte kan få bort helt syns igenom och det är ju inte kul. Dessutom blir broderiet mer följfamt om man får bort underlägget helt efteråt. Just soluvlies är bra eftersom man kan använda klistersparay på utan problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
inom "heirloom sewing" där dom använder mycket batist rekomenderar dom att först stärka tyget flera gånger om och sen ha ett stabilt vattenlösligt underlägg eller sånt man kan stryka bort.
Inte rivbart eller klister eftersom man riskerar att trådarna dras fel |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar, så skönt att få hjälp!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.