![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Känner mig korkad.. - mönsterfråga
Ja, vad ska man säga, jag känner mig minst sagt förvirrad här nu. Jag är i kast med att sy upp en tröja utifrån ett mönster från Ottobre nr 1/2009. Mönster nr 5 närmare bestämt, "Muksis trikåtunika", hoppas på att någon kanske har detta nummer och kan förklara för mig..
Har ritat upp mönstret och är nu på gång med att lägga på det på tyget och klippa ut. Har ett fram -och bakstycke och det är här förvirringen uppstår. I mönsterschemat står det så här: Framstycke 1 st Bakstycke 1 st Ärm 2 st Ficka 1 st ja, osv, inga konstigheter ser det ju ut som, MEN, mitt fram -och bakstycke ser liksom halvt ut, det känns som om jag skulle vilja ha 2 av resp fram -och bakstycke för att få ihop det med halsringningen etc. Jag förstår ingenting.. Först tänkte jag att jag ska väl klippa ut på dubbelt tyg och då hade jag varit med. Har jag helt tappat förståndet här eller?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kolla mönsterarket, visst har du en vikning mitt fram och mitt bak? Nu har jag inte just det mönstret men det är så det brukar fungera.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du ska ha tyget dubbelt, och lägga "den halva mönsterdelen" mot vikt kant
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
TACK! Varje gång man frågar här lär man sig att LÄSA ordentligt i beskrivningen nästa gång. Fantastiskt att man alltid får så snabba svar här dock!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Då kommer följdfrågan här som ett brev på posten.. Har nu fått ut alla delarna till tunikan i fråga (igen, nr 5 i Ottobre nr 1/2009), blev nu lite förvirrade över beskrivningen av arbetsgången. Den första tröja jag sydde var efter ett mönster från Stoff och Stil och det var väldigt tydligt, kanske på gränsen till övertydligt, men det gör ju inget om det är övertydligt när man är nybörjare.
I denna beskrivning står det mer generellt som. Sömmar: Sy sömmarna på overlock. Följ beskrivningen för kantning med muddvävsremsa. Ficka: Kanta ficköppningarna... Halsurringning: Kanta halsurringningen med remsorna... Montering: Sy ärmarna i ärmhålen och sy stickningar. Sy ärm och sidosömmarna Jag blir helt enkelt inte riktigt klok på arbetsgången här. Ska jag börja med att sy ihop axlarna som vanligt (är det så att säga underförstått och skrivs inte ut) och därefter kanta halsurringningen, sen sy på kanterna på fickan och sy på den för att sist sy på ärm, sido och ärmsömmar. Ja, än en gång, nybörjare är man så det står härliga till, men det går ju i allafall framåt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vet du, du har fattat det helt rätt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Va, är det sant, det kan väl ändå inte vara möjligt, haha
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jag har oxå sytt den(finns i mina bilder), har för mig att det stod att jag först skulle kanta halsringningen m muddtrikån, sen ska den sys ihop i axlarna vid markeringarna(som finns som små streck på mönsterdelen), så de hamnar en bit omlott. efter det sys överkanten på ärmarna,sedan sömmen underarm/fram-bakstycke. efter det ärm-muddar och sist sömmen nertill med tvillingnål. iallafall tror jag att jag gjorde så här. är ju svårt att få plats att sy mudden på halsringningen efter den sytts ihop eftersom den ligger omlott.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
jag hoppade dock över fickan. mitt tyg var så mönstrat. Men jag fattade det som att det står i rätt ording. först info om vilka sömmar du ska använda, vart sömsmånen är inkluderad mm, sedan vart du ska tex göra mudd i halsringen, sen syr du ihop efter det. för alla "muddmoment" står ju inte först? armmuddar kommer bland de sista momenten, så jag har fattat det som är det är i den ordningen som det står. Men jag är ju oxå nybörjare. Blev rätt nöjd med min tunika iallafall...den gick smidigt att sy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack Maria för förtydligandet, ska ge mig i kast med den så får vi se hur det går :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hjälpsömmar
God kväll! :-)
Har nu kantat halsurringningen med gott resultat tycker jag. Nu står det så här: ..."Nåla och sy ihop styckena vid ärmhålen med hjälpstickningar". Först av allt, vad är "hjälpstickningar" exakt? Har sökt i min sybibel men hittade inte termen där.. Är inte riktigt med på hur jag ska sy ihop här så vore tacksam för lite hjälp igen, tack!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
I Ordlistan på startsidan finns det en förklaring till "hjälpstickningar"
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:06.