![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Synlig undertråd
Hej !
Har problem med att undertråden kommer upp på ovansidan på vissa ställen när jag broderar, speciellt om jag broderar något smalt, tex. ett strå. Troligtvis är det brodertråden som inte är av bästa kvalite, som du Åsa sa. Blad och annat blir bra. Tyg är vanligt bomullstyg och undertråd är för broderi. Har någon något tipps, kan hastigheten när man syr inverka? eller finns det olika undertrådar?, tanken är att brodertråden kanske är lite för tunn (100% viscose)så att den drar upp undertråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Man kan ju alltid försöka ta ner övertrådsspänningen.
Det går också att öka undertrådsspänningen genom en liten skruv på spolkaseln, men man ska inte greja för mycket med den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag hade samma problem med min Rose innan, broderierna blev jättefula, men sen hittade jag en undertråd som var färdigspolad och väldigt tunn, och nu är broderierna mycket bättre, men tyvärr inte helt ok. Prova med en tunnare undertråd?
lycka till Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Problem med undertråden
Hejsan ni,
Jag har ibland samma problem,jag har en Designer 1, Jag rör aldrig undertråden,därimot spänner jag övertråden(spändare).Då går övertråden längre in på avigsidan av tyget så det funkar för mig jättebra. H. Katharina Wikholm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Som Åsa skrev minska övertrådspänningen.
Jag minskar alltid den för säkerhets skull när jag broderar. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej Katarina!
Jag har alltid trot att man ska släppa övertråden, men ikväll ska jag prova att spänna övertråden, tack för tipset. Ibland tänker man helt fel. Tack igen. Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Synlig undertråd
Hej Monica,
Vilken sy-brodermaskin broderar du på? Jag har Designer 1 och då jag broderar syns ibland undertråden på rätsidan.Normalt är övertrådsspänningen 2,8 vid brodering,( 4 vid sömnad). Jag går till set-menu och minskar trådspänningen till 2,6 eller 2,4 mycket beroende på brodyren.Övertråden dras då ner mera till avigsidan så attundertråden syns mindre,Detta har funkat bra på min maskin, och det är ganska ofta som jag tar till det knepet, Jag vet ju inte hur det funkar på andra maskiner men skulle tycka att principen torde vara densamma, Skriv och berätta hur det gått då du provat. Lycka till H. Katharina Wikholm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har märkt skillnad på olika märken av tråd. Jag har en Janome 300e och den gillar inte något vidare Anchors undetråd. Janome och Robinson Anton funkar absolut bäst - vad annars...
Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej !
Tack för all hjälp, har nu ändrat trådspänningen. På min maskin pfaff 2124 står den inställt på 2. Fick sänka den till 0,8 för att resultatet skulle bli bra. Elisabeth |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej Katarina!
Jag har en Rose Huskvarna, när jag ändrar trådspänningen till knappt 3, så blir brodyrerna hyfsat fina, men det händer att tråden kommer upp ändå, men det får man kanske stå ut med. Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Synlig undertråd
Hej Monica,
Ja ibland kan det vara ganska knepigt,ev kan du försöka spänna lite till(prova på provbit) för att vara på säkra sidan, Ibland har jag använt samma färg på undertråden som på broderitråden, men det är ju ganska jobbigt att byta men jag har spolat upp färdigt om jag vet att ett speciellt motiv har den tendensen att undertråden syns fast trådspänningen korrigerats Ett bra knep är ochså att använda samma färgs tuch och lite försiktigt korrigera ovanpå broderitet,det är ett annat knep som jag också tar till ibland, tex. grön tuch på gröna blad eller stjälkar,men färgen bör ju vara så nära som möjligt,(helst samma) Det går faktiskt att korrigera små detaljer på så sätt.Svart tuch på svart osv. det är att pröva sig fram. Tuchen är ju direkt inget att rekomndera men man tager vad man haver . H. Katharina Wikholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det har hänt mig också en gång med min Orchidea.
Då rättade jag trådspänning efter regeln: ”Rätt trådspänning har Du då trådarna knyts mellan tygskikten eller, vid dekorsömmar, på undersidan." Jag trädde maskin under och över med samma tråd (valde tunnare), valde raksöm (normal trådspänning vid läge 5-6), provsydde och det visade sig att trådspänningen inte var helt perfekt. Efter det justerade jag spänningen på spolkapseln genom att vrida lite den större skruven. När trådspänningen blev rätt på provlappen så var min maskin botad. Sedan dess hade jag inte problem med undertråden mer och bryr mig sällan om vilken undertråd ska jag ha. Ofta är det en vanlig överlocktråd som jag använder. ![]() /Milla |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tack för all hjälp!
Denna sida kommer jag att ha stort behov utav, då jag är nybörjare med många frågor. Har redan lärt mig en hel del utav er. Kramar Elisabeth |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.