![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Program för broderi?
Hej!
Jag är helt ny med min maskin Husqvarna orchidea. Upptäckte direkt efter att ha köpt den maskinen att det inte fanns några roliga broderier alls till den att köpa till. Jag har ju även haft i tanke att göra egna mönster som jag vill brodera ut. Vad behöver jag för sorts program för att rita egna mönster som maskinen ska brodera ut sen? Finns det billigare alternativ än dom svindyra programmen från husqvarna som funkar lika bra till min maskin? Jag har alltså inga program eller någonting till den just nu. Tack på förhand! =O) Mvh Helen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
www.embird.biz
suveränt program och mycket billigare än Huskvarnas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ååå tack! =)
Jag kom in på deras hemsida. Är det ett grundprogram för att kunna ha andra program som jag ska ha? Jag är väldigt dålig på engelska. Underlättar ju inte direkt.
![]() Vad kan man göra med basprogrammet? Hälsningar Helen Senast redigerad av Hellebelle den 2005-06-11 klockan 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Med basprogrammet kan du öppna, titta på och göra ändringar i ett befintligt mönster. Du kan konvertera, ta bort delar, ändra färger, ändra storlek, kombinera flera mönster...
För egen stygnsättning behövs Studio tilläggsprogram (men du kan leka med upp till ca.7000 stygn ytan att registera Studio). För text kan man köpa färdiga Embirdalfabet eller Font Engine som gör att du kan jobba med TrueType typsnitt som finns på datorn. (Själv har jag den funktionen i andra program, men jag har ändå köpt Embirdalfabet nr. 17 eftersom det har väldigt bra kvalitet, och jag har hört detsamma om andra alfabet.) Du har 30 dagar eller 100 användningar på dig att prova Embirds basprogram, så det är ju bara att testa!! En liten, men ack så bra grej i Embird är Iconozer som gör att dina mönster visas upp som bilder i vanliga Windows-utforskaren. Suveränt bra!!!! Skulle inte vilja vara utan den, för allt i världen! Vill du ha motsvarande funktion för att katalogisera från annat håll kostar det minst som Embird bas ($90-100) + Iconizer (ca. $20), och så har du dessutom ett fullt fungerande påbyggbart broderiprogram! Det är så bra med Embird att man kan köpa en del i taget! Om/när behov uppstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Inga roliga broderier??
Menar du att bland husqvarnas ca 155 broderkort som innehåller mellan 12-30 motiv inte finns något som faller dig i smaken? Jag hittar iallafall måååånga fina och roliga där. Dessutom är de jag broderat hittills väldigt välgjorda. Har du kollat i deras katalog över mönster?
Hälsningar Irene |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har inte Husqvarna själv, men jag är säker på att det finns massor med fina broderier att köpa på kort.
(Jag håller med Irene om att det ofta snarare är så att det finns för många mönster man vill ha! Det gäller säkert Husqvarna också även om inte jag kollar speciellt där!) MEN, det är DYRT att köpa kort!! Särskilt om man bara tror att man ska använda ett par av mönstren! Med egen kortskrivare öppnar sig ju en hel värld av gratis och köpemönster där man kan köpa just det man vill ha. För egen del vill jag väldigt ofta också hitta på något med mönstren (jag hittar nästan alltid köpemönster som passar till det jag vill!) och då behövs ju program i vilket fall. Och väldigt ofta använder jag Embird till förändringarna! Bara en notering så man inte har orealistiska förväntningar: Att göra egna mönster med samma kvalite (eller i alla fall någorlunda...) som kommersiella mönster lär man sig inte i en handvändning! (Det är därför jag alltid försöker hitta färdiga mönster! Ibland måste jag göra själv, men för mig är det en nödlösning!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Inte många motiv jag gillar...
Jepp, jag har bläddrat igenom hela katalogen och alla motiv som jag tyckte om klarar inte min maskin av eftersom den bara klarar card så hittade jag bara ett kort med motiv som jag gillade. Däför vile jag ha ett program där jag kan både ladda ner motiv från nätet eller rita egna och scana in som sedan min maskin kan brodera ut. Men upptäckte att med husqvarnas priser skulle jag aldrig ha råd att skaffa mig ett sådant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag hittar inte heller det jag vill på korten. Ofta när jag vill göra något överhuvudtaget så slutar det oftast med att jag gör det själv eftersom jag då får det som jag vill.
Och som sagt det blir väldans dyrt att köpa kort om man bara vill ha en enda brodyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Göra det själv jah = kul :)
Vad använder du dig av för program när du gör egna motiv då? Ritar du upp en skiss hemma tex som du scanar in och sedan redigerar? Visst måste jag ha grundprgrammet för att kunna köpa det andra programmet där jag sedan själv kan designa mönster?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag använder Embird som består av flera program. Jag har: basprogramet, Studio och Type manager. Man måste ha basprogrammet för att kunna köra de andra programmen.
Antingen använder jag ett foto eller en bild jag ritat (har även hämtat en bild på nätet en gång). Sedan scannar jag in bilden/fotot och ibland rättar jag till eller förenklar den i Photoshop innan jag tar in den i Embird Studio. I mitt album barnkläder finns två broderier jag gjort. Sländan har jag ritat och volvon är en bild jag haft flera år. Senast redigerad av Alvan den 2005-06-11 klockan 20:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag är också ganska ny i broderi klubben. Hade köpt en Orchidea för två år sedan med tanke på att brodera vilt men det blev liksom inte riktig min grej. Fast jag hade tur och fick massa saker på köpet plus Husqvarnas gamla program. "Customizing"(husq95) installerades utan problem och är tillräckligt till ändamål men ”Digitizing" vägrade fungera. Det var en DOS version. I TRE Husqvarna affärer, utan att blinka, sa de att jag inte har ett andra val än att köpa en ny och att det skulle vara klokt att uppdatera "Customizing". DOS versionen uppdateras inte. Jag gav upp, det var för dyrt. Och precis som alla ni kände jag också samma när jag bläddrade i Broderikatalogen.
Etapp två kronades med att jag laddade hem tusen gratis broderier och var naturligtvis mycket glad tills jag satte igång och började brodera "det som jag ville ha". Vad ska man säga efter sabbat tyg, tid ... Det var inte alls bra. Tråden gick av under broderingen miljontals gånger, konturen hamnade någon annan stans.. Man blir ganska inspirerad när man ser hur alla andra broderar så en dag tog jag min "digitizing" disket och försökte på nytt. Och det gick! Läste instruktionsboken mycket noga och resten var faktisk inte så svårt. O jag var glad efter! Under de sista veckor håller jag på att självutbilda mig. Vad kan jag tillägga till den här diskussionen? 1. DOS versionen är inte det program som jag kan rekommendera, jag var bara mycket glad när jag kallade den fantastisk i mitt tidigare inlägg. 2. För att dra fullständigt nytta av en broderi maskin är "digitizing" biten är ett måste. (Tyvärr , HELEN, men det är ett plugg-in program och första biten, "customizing"( basprogram), obligatorisk, som jag själv förstår). 3. Efter att jag själv styngsatt ett par broderier uppskattar jag andras mycket mer. Jag såg dem från en annan synvinkel. Det är lättare nu för mig än tidigare att köpa någons broderimönster. 4. På köpet fick jag en ”fingertoppskänsla” om vilket broderi som är bra och vilket som är dåligt. (Av de tusen som jag laddade hem tidigare är 3/4 delen lika bra att radera). Här vill jag också tacka denna sida för alla er som delar med era kunskaper. Finns massor av information som jag förstår mycket bättre efter än "innan". 5. Det tar ca en halv timme att styngsätta ett mönster (jämför med 4-5 timmars letande på Internet ...) och tråden går SÄLLAN av! Jag provade också EMBIRD, tog hjälp av Monikas lektioner, och tänker köpa den till hösten. Laddade hem ”TajimaAmbassad” och ”WILCOM” som är ett gratis basprogram. ”Digitizing” delen måste man köpa till. Fast jag tycker att det kan räcka med det som jag redan har. Jag ska inte styngsätta mer än 10-20 styck per år. Och mitt gamla program har det viktigaste. Det är bara att bild delen som gör mig galen. Tills jag får en skannad bild sparad på plats är jag nära ett utbrott! Ja…Nu har jag sagt mitt! ![]() Senast redigerad av Milla den 2005-06-11 klockan 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Mycket att tänka på där!
Du har rätt att många gratisbroderier inte är så bra. På AnnTheGran finns till exempel många "amatörmönster" som lämnar mycket övrigt att önska. Men en del är riktigt bra! Och ja, man blir kräsen med tiden! Det gäller ju det man gör själv också... Jag önskar att det bara tog mig en halvtimme att stygnsätta ett mönster, men ackackack... Ska det bli något vettigt tar det MYCKET längre tid än så!! Du måste vara väldigt duktig om du gör det så fort!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Du har rätt Åsa, det tar längre tid om man gör något vettigt. Men allt är relativt. Jag är alltså ingen seriös broderare idag. Möjlighet att digitalisera bilder gav både glädje och mening med att äga en broderisymaskin för min del. Hittills har jag bara gjort 5 små och inte så avancerade mönster som redan är "på plats". ( Det tog 1 timme för mig att spara bilden och 30 min för att göra mönstret och under arbetets gång "kontrollerade" jag det i WILCOM simulator. Och det betyder att jag har sparat- stängt -öppnat- stängt- öppnat och..så vidare.) Och börjat på något mycket komplisserat. Det är lite för tidigt kanske eller med fel program. Det känns som att i EMBIRD kan man göra stora grejor som i alla andra dyrare och nyare program. WILCOM är det program som riktig imponerar mig, enligt det som jag såg på deras hemsida. Men programmet är dyrt.
Jag ska undersöka om det går att spara mönster via deras gratis basprogrammet på kortet i Husqvarnas kortläsare för att hoppa mindre från program till program, tills jag köper EMBIRD. Ja.. Vettigt... Mina broderier är mycket bättre för mig än dem som jag har provat brodera innan. Men de är definitivt inte i den klass som, tillexempel, Linnea gör ( jag såg hennes ”Buskul syår!” i affären) och som, säkert, många andra seriösa gör. ![]() Senast redigerad av Milla den 2005-06-11 klockan 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Hur gör jag i programmen?
hm, jag vet ju ingenting om några program igentligen. Vet bara att det fanns en enda kasett att köpa med motiv som jag gillade resten gillade jag inte eller så funkar det inte till min typ av maskin.
Då ville jag direkt göra egna mönster och brodera ut men jag har ingen aning om hur man gör eller hur mycket tid det tar. Sen sa dom på husqvarna att om man har basprogrammet så kan man ladda ner bilder från nätet och tex. clipart. Hur gör man sen då? Får man sitta och stygnsätta även dom? Är det mycket jobb med även det fast man inte då från början har ritat motiven? Jag kollade upp det där programmet på embird och eftersom jag är så usel på engelska som jag är så tror jag aldrig att jag kommer lära mig det där programmet. =( Är det någon som vet om det går att få tag på basprogrammet eller andra sånna programm till husqvarna orchidea någon annan stans än på husqvarna där dom tar hutlösa priser? Tack på förhand! =) Soliga hälsningar Helen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Om du inte menar piratkopierade program kan du nog inte hitta billigare i Sverige så länge du håller dig till Husqvarna.
Jag kan inte Husqvarna alls, så jag vet inte ens vad "grundprogrammet" är, men det verkar inte troligt att ett grundprogram skulle ge dig automatisk stygnsättning av clipart. Jag kan ju ha fel, men "grundprogram" i ett system med påbyggnader innehåller i allmänhet inte stygnsättning, utan bara manupilationer av redan gjorda mönster. (Bara och bara... det är ju väldigt användbart!!!) Ska man få ett bra resultat är det mycket jobb med stygnsättning. Naturligtvis blir man säker på det och gör det fortare och lättare när man tränat upp sig, men det kommer inte "automatiskt". Med ett clipart/inscannad bild som "mall" slipper man ju en del av besväret i alla fall. (För okonstnärliga männsikor som mig är någon form av mall ett måste!). Det skulle vara väldigt bra om någon med kännedom om Husqvarna-program kunde splata upp ordentligt vad man fixar med olika delar (och gärna ungefärligt pris!). |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.