Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-19, 14:05   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
att rita ärmar

Jag försöker ”härma” ett mönster till en klänning som jag köpt och som jag vill göra en till variant av i ett annat tyg. Livet och kjolen har jag fått till ganska bra, nu återstår ärmarna. Det är själva tillvägagångssättet jag är tveksam på. Kan jag använda ett grundmönster i en bok om mönsterkonstruktion som grund och så mäta ärmhålet och lägga till/dra ifrån det antal cm som skiljer? Eller är det bättre att utgå från ärmhålet på den halvsydda klänningen och rita upp efter det? (Jag skulle kanske gjort det innan jag sydde ihop sidorna...) Det är en helt rak ärm, inget puff och inget rynk, så det är ju trevligt om det stämmer. Hur mycket hållning är vanligt för ett linne/bomullstyg? (Lite väl drastiskt att sprätta upp den fina klänningen och rita av ärmen direkt.)
Jag ska inte sälja plagget eller utge mig från att ha hittat på det själv. Jag vill bara ha ett ex. av denna modell i ett tyg som inte finns i affären.
Det blev konstigt skrivet det här, men ni som är duktiga på att göra mönster fattar kanske vad jag menar.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:27   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Gör både och

Hej!

Utifrån mina erfarenheter så skulle jag utgå från ett grundmönster. Mäta och anpassa till plagget, lägga den mot palgget och göra ärmen av fiberduk så att jag kan korrigera den lätt och bra. Prova och tråckla dit ärmen på plagget och göra erforderliga korrigeringar. 1-1,5 cm sömsmån.

Det är alltid svårare med en sk enkel rak ärm.
Det syns allt. Du kan inte tjuva någon vidd någonstans eller gömma en söm för ögat. Stramar det så syns det osv.

Håller tummarna för dig och att jag har kunnat hjälpa dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 08:01   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Oh yes!

Det funkade! Jag tog grundmönstret, klippte isär det i tre delar och la till de cm som saknades plus lite extra till hållning. Något litet veck blev det men det kan jag lätt justera när jag ska sy den "riktiga" klänningen.
Än så länge är det en provklänning av ett gammalt lakan. Tusen tack för hjälpen!
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 10:59   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Vad kul!

Tack själv för att du berättade!

Ha det gott
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:16   #5
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Talking klar!

Om du vill se hur det blev finns klänningen i mitt album ”kläder”, sist inlagd under rubriken ”Linneklänning”. Jag är jätteglad för den och inte minst för dina goda råd som hjälpte mig att komma vidare.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 22:43   #6
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Nu löste ju sig det här för dig men jag ville passa på att dela med mig av en sida som hjälpte mig att göra det _perfekta_ ärmmönstret. Man bör gärna vara bra på engelska för att klura ut hur det hela funkar. Det är en kapitel ur en bok från 1942 och den där sidan har flera bra böcker om sömnad och mönsterkonstruktion som helt klart är värda att kika närmare på. Och för den som undrar är det helt lagligt de lägger ut de här böckerna.

Vintage Sewing info: Moder pattern Design
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 15:12   #7
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Tack för tipset. Det ser avancerat ut men jag tror att om man bara är tillräckligt motiverad (= har något väldigt viktigt på gång som man bara vill ha fint och klart) så går att få ut mycket matnyttigt ur dessa instruktioner även om de är på engelska. Bussigt!
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 21:21   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Vad glad jag blir

TACK snälla att du visar hur det blev och för att du talar om hur det gick. Funderar ju alltid efteråt. Undrar hur hon gjorde och hur det blev. Sedan så får jag se!!
Det blev ju jättebra!! Grattis!! Vad roligt!!
Ha de!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons