![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Filformat, vilket ska man köpa
Har köpt lite Quilblock från Stitchdelight och blir inte klok på vilken tråd dom använt. Om jag kikar på ett mönster i HUS format så visar den Madeira och inte rätt färger alls. Tittar jag på en VIP fil så är det plötsligt Sulky Rayon och färgerna stämmer ganska bra enligt bilden. Tittar jag på JEF så är bilden totalt galen och inte en färg på rätt ställe.
Beror det på mitt program (3d Organizer) som visar vad det vill eller? Jag har den inställd att visa Madeira för den tråden syr jag med. Men varför visar den färgkartan för Sulky på VIP filen och ganska rätt färgkarta med färgnummer?? Nån som kan reda ut det och tala om vilket filformat man helst bör köpa på ett broderi? Tack och bock, sitter och niger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Delfintua!
Jag har fått veta att JEF-filen är den som har bäst färgåtergivning. Den innehåller flest antal färger om man jämför med tex. HUS-filen som har mycket färre färger. Jag syr på en D1 och har 4D Organizer. Färgerna kan verkligen bli pankaka, men då byter jag bara ut dem. Så summan av kardemumman är att jag alltid köper broderier i JEF-format. Hmmmm, undrar om detta kan göra dig klokare. ![]() Kram Katarina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för det men klokare blev jag inte, blir nog aldrig det
![]() JEF blir på bild helt galet och färgkartan likaså (om jag jämför med bilden på hemsidan). Exempelvis så blir en ljustrosa färg plötsligt skrikorange. VIP verkar funka bäst men då blir fägkartan plötsligt ändrad till Sulky? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tja det blir liksom att välja mellan pest eller kolera!
Du skulle se hur min skärm på D1 ser ut när jag sedan sitter och syr! ALLT blir grått, eller rosa och aprikost! Det är som att spela piano efter färgade noter - tangentbord, där det skulle vara en vacker trudilutt med, rött, rött, blått, blått, grönt gul, blått blått, blir det istället, grått grått grått grått! När maskinen ber mig byta tråd och välja färg - GRÅ vet jag faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta! ![]() Japp detta är livet på en pinne! Kram Katarina |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bara att gilla läget alltså
![]() Kram |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du borde kunna välja vilken sorts tråd som visas prova att visa tex Madeira i Vip eller Jef Filen eller prova dig fram med olika sorters tråd tills du hittar nått vettigt
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.