![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brother PR-620
Hej!
Är det någon som har en Brother PR-620? Jag har just startat företag och köpt en sådan maskin. Ska man kalibrera den innan man kör igång? Jag tycker inte att den fungerar riktigt som jag vill. Har testat att stygnsätta min logga, men fyllstygnen hamnade utanför "inramningen" så att säga. Kan det ha med maskinen att göra eller är det helt enkelt fel på min stygnsättning? ![]() Mkt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. /bibbih |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har haft min 620 i ett par månader och har aldrig kalibrerat den. Däremot ska den gå tydligen gå ett antal timmar innan trådspänningen "sätter" sig. Har du tillräckligt med underlägg och är tyget fastspänt ordentligt? Är det bara din logga som inte blir bra så kanske det kan vara stygsättningen.
Kan jag hjälpa dig så är du välkommem att höra av dig! Har du förresten cylinderramen? Är den bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!Har en Brother PR-620II. Där jag köpte min maskin fick jag nogranna instruktioner om trådspänningen. När du sitter på din stol vid maskinen ska du skymta den röda ringen på trådspänningen. Den är väldigt hårt spänd från början. Lossa tills du skymtar det röda. Detta hjälpte mig.
Är så nöjd med min maskin. Vi får hjälpas åt med råd och tips om våra Brothers. Symyra |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nja, det där med den röda linjen håller jag inte med om! Det beror på vilken tråd man har, till exempel. Jag har vissa trådar där jag behöver dra åt ganska rejält, men det lär man sig efter ett tag.
När maskinen är ny gör man ett test med det inbyggda testmönstret och justerar till det ser rätt ut på baksidan. Det kan innbära att man är väldigt nä'ra röda linjen på vissa nålar och inte på andra. Allmänt sett stämmer det däremot att man brukar få lossa på trådspänningen en del. Men använd testmönstret för att grundinställa! (Står i i instruktionsboken hur det ska se ut.) Någon annan kalibrering ska inte bhövas för att komma igång, så om trådspänningen är OK och du har bra stabilisering, har det hela bra spänt i ramen och problemet kvarstår är det nog stygnsättningen som inte är bra. Men OBS! Både bra stabilisering och bra fastspänning i ramen är viktigt för ett bra resultat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Halloj.
Vi har en PR 620 och jag är inte alls nöjd. Kanske rättare sagt att det är PE Design programmet som inte funkar som det ska. När man skriver text och broderar så fuskar maskinen med att knyta trådar det blir öglor som man måste dra rätt trådarna på insidan kepsen. Text med kantsöm i annan färg på kepsar blir aldrig snyggt, kantsömmen sitter flera mm utanför texten eller så sneddar den över det redan broderade.Fastän det ser 100% perfekt ut i PE Design när man kollar på "hur det ser ut broderat". Men om jag skickar iväg texten och får den stygnsatt så blir brodyren kanonsnygg, inga fel alls, men vad är då meningen med att ha PE Design om man måste skicka iväg och betala för att få gott resultat. Har nu provat demoversionen av Embird och provbroderat text som fanns med i den demon och de bokstäverna blir kalas snygga. Är det någon av er andra med denna maskin och program som har upplevt samma sak? Ska jag köpa Embird istället? Och vilka delar behöver man av dessa? Just nu upplever jag att man slängt pengarna i sjön när man köpte PR 620 med PE Design. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har samma maskin och samma detaprogram. Men jag känner inte igen mig alls i det du beskriver. Kanske det är så att det är stygnsättningen som inte är ok, eftersom det blir bättre med dom köpta stygnsättningarna?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
När det gäller text använder jag nästan alltid Embird. Deras färdiga alfabet är praktiskt taget idiotsäkra i vilken storlek man än vill ha.
Jag har ett gammal Artista som jag använder för stygnsättning, och ibland använder jag PE Dsign också, men mest för enkal former bara. Jag stygnsätter inte värst mycket, så jag har inte så mycket att komma med i form av råd där. Men om du satsar på Embird behöver du Studio förutom basdelen om du ska stygnsätta. Jag skulle rekomendera att köpa till Iconizer också, fast den har ju inte med programmets användning direkt att göra. De färdiga alfabeten är som jag skrev suveräna, och jag köper något lite då och då. Tillägg: Jag har inte upplevt de problem du har med konturer i PE Design, det lilla jag gjort där. DÄremot kan det du skriver om att det inte görs ordentliga fästtygn stämma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har pe design 7 och har inte haft de problem ni säger, jag kompenserar om så behövs allstå ökar några %, man kan ändra density oxå.
Jag väntar på att få pe design 8. Jag har kurser i grunden att stygnsätta i pe design 7 och ska till våren ha kurs i pe 8. ibland har jag haft oturen att konturen inte blir bra när jag broderar och oftast för mej har det varit tyget. jag har provat pr620 men jag tyckte att den väsnades för mkt om man ska ha den i en lägenhet, jag funderar på att köpa den nya inovis 1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag är helt ny på detta så för min del kan det säkert ha med stygnsättningen att göra.
Jag har PE Design 8 och känner att jag behöver gå en kurs i det programmet. Har som sagt försökt stygnsätta själv, men fattar inte riktigt hur man gör... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.