Citat:
Hanna_B skrev:
Den typ av sömmar som vi försökt imitera heter "flat felled seams" på engelska. (Någon som vet vad det heter på svenska?
|
Fällsöm, tydligen.
Citat:
catla skrev:
|
Precis det mönstret utgick vi ifrån! Det åtgärdar ett par av problemen som kvinnor kan stöta på med standard-budojackor (de glipar nåt ohyggligt fram, alternativt blir det gigantiska tygmängder i midjan). Men även på detta mönster sitter axelsömmen väldigt långt ut, vilket leder till att hela sidan följer med upp när man lyfter på armen. Om man vill ha bältet på höften istället för i midjan, då vill man att jackan ska sitta still i sidan när man lyfter på armarna. Jag är ju inte lika bredaxlad som karlarna... Därför modifierade vi (eller rättare kompisen) jackan litegrann, och flyttade in axelsömmen.
Byxan gjorde vi nästan som mönstret var, men gillade inte resultatet. Det var okej så länge vi sydde i påslakan bara för att testa, men i stelare tyg blev det påsigt.
Jag har en jacka av mer judomodell hemma - det här mönstret är i grunden mer karatestuk. Jag ska testa att ta den som förlaga nästa gång. Japanska traditionella mönster är extremt enkla att kopiera, eftersom bitarna är så geometriska och plaggen kan läggas ut helt platt. Och till byxor ska jag nog använda ett par som är för små som modell, och be kompisen förstora mönstret. Kanske jag också ska skaffa ett tunnare tyg till byxorna än till jackan.