Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 11:05   #16
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

Så här gör jag

Nu e ju jag en person som inte får tjäna pengar eftersom jag e sjukpensionär.

Jag har ingen som helst ambition att tjäna pengar på mina vänner heller.

jag vill ha betalt för material åtgången, tiden det tar mig är något jag tycker är ROLIGT!

Blomman jag får, eller hjälpen jag får med något annat är mera värt för mej än pengarna ...
jag stygnsatte just ett klubbmärke som jag tog den symboliska summan 25 kronor för.

Jag vill inte att det ska kosta mig något att hjälpa en vän i material...

men det är ju mina egna värderingar

Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:13   #17
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag vill bara tilläga att 1 öre per stygn modellen är något jag vet flera hobbybrodörer använder sig av, och jag tycker nog det är rätt rimliga priser.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:17   #18
Tillan Tillan är inte uppkopplad

Thumbs up

Jag kan hålla med dig Pulvertroll! Det är ingen vinst jag e ute efter utan ett pris som täcker material, jobb i snitt! Om man e helt grön på det området så vet man ju verkligen inte var man ska börja! Själv är jag mammaledig, så det är ju ren hobby vi pratar om, dom få timmarna man får över!*ler* Tiden framför datorn kan man nog aldrig få betalt i pengar för utan får se det som en utmaning man gjort! Kram Madde
Tillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:23   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Synd att vi svenskar är så belastade med jantelagen. Klart vi ska ta betalt för det vi gör och det är inte alltid betalning sker i kr och öre. Tjänster och gentjänster är mycket värt det med men som företagare får man inget på kontot då. Även om en gentjänst i mångt och mycket kan vara mer värd! Synd att myndigheterna inte delar samma åsikt

Tillan, ta vettigt betalt så du känner dig nöjd det är huvudsaken! Sen om det är över eller under företagspris, spelar ingen roll. Huvudsaken du känner dig nöjd med det du gjort och din insats.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:00   #20
kulan kulan är inte uppkopplad

Hej.
Det är ju klart att man hjälper sina vänner och inte tar ut fullt betalt
Det jag skrev var väl mest en fingervisning till vad det egentligen kostar om din vän skulle anlita ett företag.
Sen tar man naturligtvis vad man själv vill.Det är ju så att när man har det på hobbynivå så räknar man inte sin tid. Den är svår att räkna även när man har företag.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 20:31   #21
millsing millsing är inte uppkopplad

Vill bara tillägga i den här diskussionen att många småföretagares dilemma är just att dom alltid prutar med sig själva och det är inte bara dumt utan helt förkastligt rent företagsmässigt. ALLA vet att INGEN jobbar gratis, ändå är det ibland svårt att ta betalt.

Att dumpa priser är dessutom att binda ris om sin egen rygg, dvs, som företagare sabbar man sin egen bransch och därmed sabbar man också för sig själv. Det förekommer mer eller mindre i alla branscher och är aldrig en bra metod.

Men när det gäller hjälpsamhet så säger jag bara: Kör på!! Ta det du känner för i betalning och skulle du ångra dig och tycka att det blev för billigt får du korrigera det till nästa gång. Man lär sig något nytt hela tiden. Och hur skulle världen se ut utan hjälpsamma människor - huga...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:29   #22
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Om man broderar något på uppdrag, så förstår jag att man kan ta betalt efter antal stygn, men om man stygnsätter...? Jag kan göra en pytteliten stygnsättning och lägga ner flera timmars arbete... eller en enkel cirkel som jag förstorar upp så den passar i den största ramen. Voilá!
Ska jag alltså ta mer betalt för den enkla, jättestora cirkeln, eller det lilla broderiet med många färgbyten, konturer, skuggningar... bara för att det är fler stygn i cirkeln? Det måste ju vara komplexiteten i stygnsättningen som avgör priset, dvs hur svårt det var att stygnsätta, och inte antalet stygn, eller...?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:43   #23

Nä stygnsättnigen är en helt annan sak. Där måste man räkna timpris. Öre/minut är endast för själva broderingsjobbet.
Gammal 2007-04-21, 10:14   #24
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Jo, men Britt säger (i tidigare inlägg högre upp) att "En stygnsättning upp till 12000 stygn ligger min på 400 kr +moms och en jätte som är på 21000 stygn ligger på ca 800kr.+moms ..." så jag blir helt förvirrad
I mitt program kan jag dessutom ta en liten stygnsättning som jag redan gjort på uppdrag från någon och "dra" ut den så att den blir jättestor, och det tar 1 sekund att göra detta. Jag tar inte betalt för detta arbete... haha, vilket förvånar den som beställt den nya storleken. Och jag tar inte mer betalt för att stygnsättningen nu innehåller fler stygn. Det är ju samma arbete
Men proffsfirmorna, de vet att ta mer betalt... trots att de kanske inte lägger ner mer arbete på stora stygnsättningar än på små...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 12:02   #25

1 öres prisättningen är ju mest ett materialpris för tråd och underlägg. När du förstorar ditt broderi blir det ju mer tråd samt mer underlägg som går åt. Enligt denna modellen så är det tim pris för tiden i övrigt.

Senast redigerad av Alvan den 2007-04-21 klockan 12:15.
Gammal 2007-04-21, 17:32   #26
kulan kulan är inte uppkopplad

Hej igen. Jag tycker att detta är en jättebra disskussion´det är alltid roligt att höra andras åsikter. Det jag svarade på var frågan Tillan ställde :hur gör broderiföretagen?
Där har man ju en del fasta regler

Gunilla jag menar så här: det är ju så att när ett företag beställer en logga så måste man ju tillverka ett mönsterkort vilket är en engångskostnad Det kortet ägs ju sedan av det företaget, så om dom senare vill byta brodyrföretag av någon anledning så har dom rätt att få brodyrkortet av mig. Som exempel: Stadium
vill att jag ska brodera deras logga på 50 tröjor,då måste ju loggan först stygnsättas. Naturligtvis måste jag ju då ta betalt för att jag gör det.Dels för tiden det tar och dels för att den måste vara "proffsigt" gjord annars så godkänner dom den inte.Där har ju dom flesta brodyr-företag då en prislista på att upp till ett visst antal stygn så kostar det så och så att tillverka kortet.Sen när man broderarpå tröjorna så varierar ju priserna på vilket antal dom vill ha. Det blir ju ett dyrare styckpris om dom tex bara skall ha 5 tröjor, och går ju nästan ner till hälften om dom skall ha 200 st

.Det jag menar är att det är där det skiljer sig att ha företag eller att hobbybrodera.Självklart är det väl så att om en kompis vill ha något stygnsatt så kan man väl göra det utan att ta betalt men inte fasiken sitter man och stygnsätter gratis åt Stadium
Sen löser det sig i slutändan ändå. För man får ju inte beställningar från dom flesta företag om man inte själv har företag.

Så mitt råd till Tillan: Sy på så länge du tycker det är roligt att hjälpa. Det gjorde jag själv i flera år. Sen kan man komma till en gräns när man tycker att man börjar känna sig utnyttjad, men det är ju upp till var och en var den gränsen ligger
Herregud det här blev ju en hel föreläsning , jag hör enda hit hur ni börjar att snarka
Kramizar från Kulan
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 18:00   #27
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

Upplyftande

med sakliga diskussitioner.

Det är allt för lätt att man bara ser sin egen sak o glömmer vad andra tillför, kan och anser.

Jag tycker det är kalas med enna typ av snacks.

Jag har själv köpt ett logo, på den tiden jag höll påmed hästar som proffs, då betalade jag efter antal stygn och efter detaljer, jag vet då att jag fick gå ner i detalger för att ha råd med loggan, tyvärr så finns loggan inte kvar men den var fin, en häst i frack o hög hatt.
Jag kan säga att inte mycket av det jag sett o köpt innom denna maskinbrodyr världen kommer i närheten av den kvaliten som det var på min logga, ska se om jag hittar nån jacka med den kvar, Host 5 storlekar för liten...

det är ju inte många designer jag skulle betala den ca 1000 jag betalade då, för som jag ser ute på nätet...flera jag bara betalat 200 för har jag helt förkastat...

fast tills i Januari i fjol trodde jag man broderade på maskiner som fyllde en hel vägg, lät något fruktans värt och de spottade ur sig jacka på jacka... inte trodde jag dom kunde stå på ett köks bord hemma hos någon, och inte förrän i februari i år såg jag min första brodyr maskin o jag måste erkänna att jag blev väldigt skeptisk.o nu sitter jag ordentligt fast i brodyr träsket...
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.