![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur får man till en ärm?
Sitter här och river mig i huvudet. Jag har ett mönster till en ärmlös klänning, som jag vill rita en enkel ärm till.
Jag tänkte så här: Lade ut fram- och bakbesparingarna så att axlarna möttes. Tänkte sedan rita av det "hål" som bildades, och på så sätt få till en ärm som passade. Men det ser inte riktigt ut. Hur ska jag tänka/ göra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag antar att du vet hur en ärm brukar se ut, med en bågformad övrekant (=ärmkulle). Mät hur långt ärmhålet är på framstycket och bakstycke forma sedan en ärmkulle, axelsömen ska hamna mitt uppe på. Formen på kullen kan vara mycket varierande och hur man vill ha den beror på hurdan man vill att ärmen ska se ut. En lflackare kulle ger en vidare ärm och viseversa. Tänk också på att axeln på ett ärmlöst mönster ofta inte slutar där axeln slutar, den brukar sluta lite längre in. Så du måste kanske se till att rita om ärmhålet också.
Denna länk kanske kan vara till hjälp också: http://www.vintagesewing.info/1940s/42-mpd/mpd-05.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack så mycket för svaret. Länken kommer jag att kunna ha mycket nytta av i framtiden. Men idag tog jag helt enkelt och bytte mönster, till ett där det redan fanns en ärm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.