Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
2024-12-18, 08:39 | #1 |
|
Tvillingnål med Pfaff 138-6
Hej
Är ny på det här men har köpt en Pfaff 145-6B och en 138-6. Jag ämnar sy ny klädsel till min veteranbil och behöver bl.a. sy dybbelsöm med 6mm mellanrum. Min fundering är att det hade varit smidigt med tvillingnål i 138an som är en sicksackmaskin. Men min har upp till 4.5mm stygnbredd, men 138 fanns vad jag förstår även med 6mm stygnbredd. Min fråga är då, räcker det om man byter pressarfot och stygnplåt till 6mm (har sett att det går att få tag på). Om man kör med tvillingnål behöver ju inte nålrörelsen klara 6mm. Är det någon som vet om det skiljer något i spolhuset, tråduppfångare?? för undertråden mellan varianterna 4.5 och 6mm. Eller är det kanske en justering som behöver göras. Har inte fått hem dem ännu så jag kan inte lägga upp några bilder. (Ursäkta om jag har fel benämning på sakerna) |
2024-12-20, 12:38 | #2 |
|
Maxbredden är nog bredd som är angiven i bruksanvisningen. Jag har aldrig testat på mina Berninor bredden på nålarna. Köpt och satt dit dbnålen och sytt. Så jag kan inte svara. Tänker att det du tänker låter logiskt. Varför chansa? Nålarna är dyra.
En sak vet jag Du syr alltid på raksöm då du syr med dubbelnål. Eljest pangar du nålen. Bibbis textil har bra utval på symaskinsnålar i alla dess former. Bifogar en länk till henne. Hon säljer även stark tråd m m som du kommer att behöva. Har bra prisbild. Skickar även länk där jag köpt en del tillbehör till dynor som varit bra. https://bibbistextil.se/kategorier/symaskinsnalar/ https://www.ostersjokompaniet.se/ Lycka till! Lägg gärna upp bilder på ditt jobb. Roligt att följa och se. |
2024-12-22, 18:36 | #3 |
|
Tack för svar och länktips!
Jag har beställt pressafot och stygnplåt för 6mm stygnbredd. Har hittat en reservdelskatalog på nätet som jag studerat, det finns två varianter av en del grejer beroende på vilken maxbredd maskinen såldes med. Men, under stygnplåten så verkar det inte vara någon skillnad, så jag får helt enkelt prova försiktigt manuellt och se om den lyckas fånga upp undertråden med 6mm dbnål eller om något behöver justeras. Att man måste köra dbnål på raksöm har jag förstått, det är därför jag tänkte att det inte spelar någon roll om inte mekaniken i överdelen klarar 6mm sidorörelse. Tänker att jag återkommer med uppdatering om hur det går när jag testat, lär dock dröja ett bra tag, får hem maskinen någon gång i mitten av januari först. |
2024-12-27, 10:03 | #4 | |
|
Citat:
Instämmer. Det borde inte göra det men stygnplåten begränsar men du har ju fått tag i en större. Min nyaste Bernina har jag stygnbredd på 1 cm. Stygnplåtens uppgift är att styra undertråden så att inte den är all over the place. När jag broderar med min symaskin har jag bara ett litet hål. Detta för att tyget som sitter spänd i en brodyrramen det inte ska dra sig. Det blir spännande att höra hur det går för dig med tvillingnålarna. |
|
Taggar |
pfaff 138-6, stygnbredd, stygnplåtsbredd, tvillingnål |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.