Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
2024-12-10, 00:18 | #1 |
|
Vilken kul fjäder, vart satt den måntro?
Ofrivillig ägare till en trög Husqvarna 260 VIOLA - Lila!
nåväl, jag tar väl maskinen då! Trög som f-n, OAVSETT inställning - raksöm. Ett par varv på papper avslöjar att den dansar vals. 2 frammåt, 1 bakåt. Den är nog full med skit - kåpa av! Kliniskt rent! Men varför är den så trög? Hittar en skruv.... PJONGJÄNG!!!! (faaaaan! men nu funkar zickzack....) OK, "Z" formad fjäder (1,2,2.5cm), troligen centralt placerad i överarmen för att på något sätt fjäderbelasta en trekantig plåtbit. Verkar reglera zicksacket. => har någon möjlighet att fotografera innanmätet, baksidan, så jag kan se VART fjädern skall sitta? Det vore väldigt snällt - så lovar jag att inte pilla mera... Sedan är den trög igen, den vertikala huvudaxeln i metall till kamskivorna dras ju i underkant... Borde ju sitta en bussning under som håller upp den där. för nu är det ingen zicksack igen.... Jag får komma på något. *opps* //L |
2024-12-10, 22:38 | #2 |
|
fjädern löst! shit - jag trodde ALDRIG jag skulle lösa den själv.
Men så var det det där med trögheten. Axeln vrider sig så trögt att den inte låser in. det blir inga distinkta lägen. och utan att den alufärgade vinkeln går in i tapphacket blir det ingen zickzack, Smörjt men ingen nämnvärd skillnad. lossar man skruven i botten blir det OK ... en stund - sedan trillar hela skiten ner 5 mm och inget blir bra. Ställa axeln på ngt - men varför är den kort? inget i dessa maskiner är slumpmässigt. ALLT har ett syfte. lite fundersam. EDIT: ALU vinkeln skall visst rotera runt mässingsaxeln. Bottenskruven skall fixera axeln i topp skvallerläge i hålet i chassit längst upp. Efter lite 556 och juckande rör den sig långsamt tillbaka i rätt läge. Inte snappy nån stans. Skulle nästan vilja ha en biffigare fjäder strax till vänster om bilden men jag tror 556 får natten på sig. I övrigt kan jag bara råda att ta bilder före .... Annars är det en kul mekanisk utmaning att lista ut vad som är vad. //L Senast redigerad av lighthouse den 2024-12-10 klockan 23:30. |
2024-12-14, 12:46 | #3 |
|
Börja med att blåsa med fön i maskinen. Värm upp den stelnade oljan,
vrid. ALDRIG ANVÄNDA VÅLD!! Återkom vad som hänt eller inte hänt |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.