Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-01, 14:16   #1
SadTryer SadTryer är inte uppkopplad

vantar med eget mönster?

hejsan,
jag funderar på att sticka ett par tumvantar med eget påhittat mönster. är det "bara" att rita ut det på ett rutat papper? hur överför man det till vanten? hur byter man färg i mönstret, stickas tråden med hela varven?
många frågor här men jag ghoppas någon orkar svara.
ha en fin dag,
e.
SadTryer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:30   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad

Om du har rutpapper så blir 1 ruta 1 maska.
Om mönstret är tätt kan tråden hänga med annars ta av och fäst.När du byter färg lägger du trådarna omlott.
Hoppas du förstår, annars frågar du igen.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 17:39   #3
Vick Vick är inte uppkopplad

Tänk också på att en maska inte är kvadratisk utan mer rektangulär. Därför bör du om du vill ha bilden/mönstret helt perfekt använda ett speciellt rutpapper med rektangulära rutor.
Sådana papper kan man ladda hem och skriva ut själv, kallas knitting graph paper.

Till exempel härifrån:
http://www.sweaterscapes.com/lcharts3.htm

Det finns massor andra sidor också, bara att söka på tex google....
Vick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:42   #4
spotty spotty är inte uppkopplad

Hur har du tänkt dig mönstret? Ska det vara ett enstaka motiv på handens ovansida eller ska hela vanten vara mönsterstickad? Ska du ha ett enstaka motiv är det lättast att sticka vantarna på två stickor och sy ihop dem. Motivet stickas då med sk intarsiastickning. Ska vanten vara mönstrat runt om som en norsk lusevante stickar du runt på strumpstickor och låter den färg du inte använder för tillfället följa med på baksidan.

Ett mindre motiv kan också broderas på vanten när den är klar.

Gå ner en bit på sidan så finns det instruktionsvideor som visar "knitting with two colours"

http://www.knittinghelp.com/knitting...ed_techniques/
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 12:57   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

Hej
Jag har gjort egna mönster i MSexcel. Bra att ha sparat (i bästa fall) på datorn om man vill ändra lite på mönstret eller så..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 19:33   #6
mittens mittens är inte uppkopplad

Hejsan!
Jag brukar rita mina mönster i paint, gör upp ett rutmönster där så kan man färglägga direkt i datorn, kalassmart, varje ruta blir ju självfallet en maska, jag stickar med sticka 2½ och normalt så blir det ungefär 56 m bredd på en vante, det beror mycket på om hur pass hårt man stickar och så, och man måste vara kalasnoga och tänka på att inte som "dra åt" tråden för mycket, alltså den man inte använder utan låta den löpa med hela vägen.
Jag personligen tycker att det är jättesvårt att brodera in mönster så jag stickar hela tiden på mina vantar även om det bara ska vara en liten maska på hela vanten med en viss färg så stickar jag den.
Lycka till med mönsterstickandet
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.