![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stryka sömsmånen på lappduk/täcke
Blir inte klok på detta ... ibland ska man pressa isär sömmen och ibland ska man pressa den ihop den åt ett håll ... Hur gör ni?
Har det någon betydelse hur man gör? Har börjat på min första quiltduk som jag ska sy på i helgen. Annicka |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag blir inte heller klok...
...men jag brukar pressa isär sömmen.
Om man tar allt åt ett håll kan det bli knöligt om det är många tyghörn som möts. Det ska väl dock bli slitstarkare om man pressar åt ett håll, tror jag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är säkert klokt att pressa sömmarna åt olika håll så att det inte blir för tjockt. Tänk också på att inte pressa mörka tyger mot ljusare, då syns det lätt igenom det färdiga arbetet.
Att sy lapptäcken blir en last då man väl har börjat. Ha en bra dag! Quiltlisa |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sömsmån
Jag har sytt quiltar i några år och min uppfattning är - som mer erfarna quiltare har berättat - att man alltid pressar ihop sömsmånerna åt ett håll.När man syr ihop smårutor ska man pressa åt "rätt" håll för att undvika att det blir fyrdubbelt på något ställe.Det förstod jag när jag sydde ett mönster som jag köpt.Just nu kommer jag inte ihåg vad det stod men alla sömsmånerna skulle pressas mot det mörka tyget då blev det inte fyrdubbelt nångång. Anledningen är att sömmarna alltid blir starkare och att man syr ihop med ca 2mm stygnlängd.
Om man har rätt stora rutor ska man vika en sömsmån åt vänster och en åt höger precis som du skriver. Annars så blir det för klumpigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag pressar alltid åt samma håll! Annars finns risken att vadden kryper igenom sömmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Hade inte tänkt på det tidigare. Jag är ju bara nybörjare, men har konstaterat att jag föredrar att pressa åt olika håll då det är möjligt. Jag tycker att det är lättare att få snyggt resultat i hörnen då man syr ihop långa remsor av rutor o.dyl. om sömmarna är pressade åt olika håll. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Åh så bra detta forumet är, jag skall till med mitt första lapptäcke och har funderat mycket på det här med att pressa sömsmåner. Eftersom jag skall quilta med vadd så verkar det bäst att pressa bägge åt samma håll vad jag förstår. Och att man ressar åt mörka sidan. kram från Ingrid.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.