![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brudpåse
![]() Jag ska sy en brudpåse till min blivande svärdotter men hittar inget mönster. Den ska vara helt rund utan botten med dragsko en bit ifrån kanten Kan någon hjälpa mig????? hälsningar Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Borde inte vara så svårt att göra mönster själv. Om jag skulle sy en så skulle jag klippa en cirkel som jag kantade med kanske satin skråband (för att slippa svära = enklare än att fålla) Sy på en kanal en bit ner från kanten att trä in en snodd och sedan klar
![]() Eller är det inte en sådan modell du tänkt dig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Här kommer två alternativ.
På http://www.sewing.org/enthusiast/htm...ening-bag.html finns en väska som är sydd av ett runt stycke, dvs helt utan bottendel. På http://www.taunton.com/threads/pages/t00182_pe3.asp finns en annan variant. Visserligen med botten, men eftersom väskan blir "puffig" syns det ju inte... Och så är den så söt så jag måste bara skicka med den också... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Borde väl gå att göra ett eget mönster? S¨här skulle jag göra:
Klipp ut två cirklar (en foder, en i yttertyg). I yttertyget gör du ett knapphål så långt ifrån kanten du vill ha dragskon. Sy ihop dem (cirklarna) längs kanten.Lämna en liten öppning så du kan vränga den, sy ihop det sista för hand. Då har du en cirkel i dubbelt tyg med fållen innåt. Sy sen två raksömmar parallellt en bit in på tyget så knapphålet hamnar emellan sömmarna Dra i dragsko. Ungefär så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ja så ska jag göra förståss
Ibland tror jag att det är svårare än det ser ut Tackar allra ödmjukast hälsningar Karin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Tack alla för hjälp med påsen
nu ska det sys Varmt tack Karin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tips:
Gör cirkeln större är du tror, den "krymper" rätt mkt när man drar ihop den med dragsko. Så inte svärdottern bara får med sig ett läppstift, sen är påsen fylld.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för tipset.
Jag får göra en provpåse först i annat tyg hälsningar Karin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Brudpåse färdig
Nu är min påse färdig. Jag gjorde efter eget mått och sydde på pärlor.Blivande svärdottern blev väldigt nöjd
![]() hälsningar Karin titta gärna i min fotomapp |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.