![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad är fjällstickning?
Lyssnar just till Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Där berättar hon om "fjällstickning" som tydligen användes till gardiner. Någon som vet vad det är?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har hittat mönster på vantar som är stickade i fjällstickning. Jag skall testa att sticka det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag ser fram emot att få ta del av resultatet eller din beskrivning av det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Fjällstickade gardiner är en skröna enligt Länshemslöjdskonsulenterna. Det har aldrig funnits något sådant utan var Selma Lagerlöfs egna påhitt.
Jag har i alla fall stickat upp det mönster som jag hittade i ett tidningsurklipp från 1970. Skall försöka lägga in en bild här. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Oj, vad tjusigt! Jag önskar att jag klarade av nåt mer än slätstickning, resår och nån enstaka fläta efter mycket besvär...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det var ett mycket vackert mönster.Skulle det vara möjligt att lägga ut det här? Jag skulle gärna vilja försöka sticka det
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Pomatomusstrumpor ser det ut som.
Finns på knitty.com tror jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag tror inte pomatomus och det här är samma mönster.
Min mammas farmor (född 1872) stickade vantar med det här mönstret. Tyvärr finns bara udda vantar kvar. Det skulle vara roligt att försöka sticka! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Eftersom mönstret vrider sig till höger är det mest lämpat att sticka runt till vantar eller mössor.
Mönstret är delbart med 9. Varv 1: * 2a, 1 omsl, 5r, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Varv 2: * 2a, 1r, 1 omsl, 4 r, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Varv 3: * 2a, 2r, 1 omsl, 3r, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Varv 4: * 2a, 3r, 1 omsl, 2r, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Varv 5: * 2a, 4r, 1 omsl, 1r, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Varv 6: * 2a, 5r, 1 omsl, 2 m tills rätt. Upprepa från *. Om man vill att det skall vrida sig till vänster byter man bara riktning på varven. Ex. Varv 1: * 1 öhpt, 5r, 1 omsl, 2a. Varv 2: * 1 öhpt, 4r, 1 omsl, 1r, 2a. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.