![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
hur får man en v.formad halsringning snygt
Jag undrar om någon kan tipsa mej hur man får en snygg v-rigning när man ska sy på overlock. när jag försöker blir det bar "kattskit" av det hela ! Hjälp mej någon
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är det som inte blir bra?
V-ringningen brukar ju alltid se lite slapp och konstig ut innan man har fixat till det där sista lilla "nypet" som man syr med vanlig raksöm i botten på V't. Trodde du menade en fållad kant... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hmmm... kan nog tyvärr inte ge nåt konkret tips, annat än att säga att jag har försökt sy så själv å de blev inte så bra.
Man måste ju helt enkelt bara dra tyget rakt så att man slipper åt att sy och då blir ju slutresultatet lite sladdrigt, eller hur man nu ska beskriva. Kan ju dock hända att det blir snyggare när man fållar rigningen, men betvivlar lite... Jag gjorde helt enkelt så att jag ändrarde hela tröjan istället. Klippte ut två framdelar, kapade av halva vardera och gjorde en omlott-tröja istället ![]() Men annars så kunde du kanske försöka med att sy hela rigningen, förutom just v:t på overlock, och sicksakcka v:t på vanlig maskin..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
jag gav upp att sy v-ringning med overlocken, Jag skulle sy ett arbetsförkläde som jag ska ha på jobbet. det slutade med att jag sick-sackade infodringen på vanlig maskin....hmmmmmm, men jag blev mycket nöjd och arbets kamraterna blev lite "avundsjuka" över att jag sytt ett eget förkläde.
När jag berättade att matrialkostnaden blev ca 80 kr blev dom impade. för vi har precis bestält kläder på jobbet och då skulle ett förkläde kosta ca 390 med moms plus fraktkostnad. Jag köpte tyget på olsons tyger när dom skulle stänga en av sina butiker i stockholm. Pris per meter 39 kr/metern. Har fått en beställning av en av arbetskamraterna....kanske kommer det fler. ![]() Jag får försöka tricksa lite på stuvbitar med overlocken och se om jag blir nöjd...arnars blir det att sy på vanliga maskinen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vet ju inte om du ska sy i trikå eller stumt tyg, det går i båda fallen men man för lite olika.
Att sy en v-rigning i trikå är inte så bökigt, det är svårare i stumt tyg. I trikå så syr man i mudden som på en rund rigning och sedan så gör man "nypet" som mariatherese beskriver. I stumt tyg så måste man klippa ett jack mitt i v:et som är lika djupt som sömmen (=sömsmånen) är bred. Sedan när man syr så kan det vara lite krångligt att komma runt i v:et, men det går om man kör försiktigt. Sedan så gör man nypet där också. Ett tredje alternativ är att göra en omlott med själva mudden se t ex här i mitt album: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=3207 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oh, den där sista varianten du visade var tuff - den skall jag testa någon gång. Förresten var det ju du som lärde mig "nypet"...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag syr arbetsförkläden i stumt tyg och jag ska pröva varianten att klippa ner sömsmånen. Tack för alla tips.
Ha en trevlig dag MVH Elisabeth |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.