![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
dubbel filt som delar sig?
Ni som är vana att sy täcken och liknande, hoppas ni kan hjälpa mig med råd! Jag syr en bebisfilt med ett trikåtyg som framsida och tjock fleece som baksida. Jag ska sy kantband runtom. Jag har inte sytt ihop tygen ännu, och undrar lite om hur det kommer att bli när man hanterar filten. Jag misstänker att den kan "dela sig" och skrynklas ihop i trikåtyget, alltså att den blir som en stor påse (utan öppning förstås). Hur kan man undvika detta? Ska jag typ sy ett kryss rakt över hela? Eller något slags rutmönster? Trikåtyget är mönstrat med små flygplan, så det skulle nog inte vara så jättesnyggt... Kanske en söm i form av ett flygplan, som då syns på baksidan, men mindre på framsidan?
/Jessica |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan sy på en rolig applikation på framsidan så binder du o ihop lagren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du har rätt, man behöver fästa ihop tyglagrarna. Att sy runt flygplanen på fram sidan så bara de syns på baksidan låter som en jätte bra ide! Jag gjorde något liknande med en täcke med segelbåtar. Man kan också bara "knyta" täcket. Jag hittade en beskrivning på engelska här: http://www.quiltbug.com/tie.htm tyvärr utan bilder, men har du tillgång till en quilt book så kan du nog hitta bilder o beskrivning där...det går jätte fort att knyta ett täcke.
Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Du kan också knyta små knutar med brodergarn med jämna mellanrum för att fästa ihop lagren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar! Den nyfikne får nog se ett färdigt resultat i mitt album förhoppningsvis före jul.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.