![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() har nu försök att sy sidenkalsonger till min man. på en Overlock maskin. De är ej för små utan setat bra, bara det att sömmarna "rispas" upp
![]() ![]() Senast redigerad av Fru_Julin den 2006-12-12 klockan 16:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svårt att föstå problemet.
Men en gissning är att du inte har trådspänning. Tråden ligger inte rätt mellan trådspänningsbrickorna. Ta i tråden framför och bakom brickorna, vicka fram och tillbaka så kommer tråden rätt. Ett förslag till lösning finns säkert flera. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
är det tråden som du sytt med som rispas upp eller själva sidentyget?
Är det tyget så kan det kanske bero på att sidentrådarna i tyget är glatta alternativt är tyget glest vävt.. kanske en kombination? som gör att de lätt glider isär.. prova i så fall en "bredare" söm som fäster fler trådar. trestegssicksack i kombination med raksöm.. alterrnativt en förstärkt söm med stickning från rätsidan.. så som det brukar se ut på utsidan av benen på jeans.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Evolvé har ju automatisk trådspänning som anpassar sig efter tyget, men ibland kan man behöva rucka på "fininställningsskruven för övre och undre gripartråd".
Du har väl fått en instruktionsbok på svenska, för det finns! Hur många trådar har du använt i sömen? Du kan kanske använda en 5 eller 6 trådig söm. Då kastar du både kanten, plus att du får en eller flera raksömar innanför. Det är väl jättebra om du kan ta med en provlapp med ditt problem till kursen, så blir det lättare för instruktören att fatta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
jag har använt 4-trådig overlock, & provat olika trådspänningar & stygnglängd. Kanske jag ska ta till fler stygn?!Kan använda upp till 8 trådar...
Senast redigerad av Fru_Julin den 2006-12-12 klockan 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Men är det verkligen sömen som är problemet? På din beskrivning tycker jag precis som Jenny att det låter som om problemet ligger i tyget. Tyger som fransar sig lätt kan ha hjälp av att behandlas med Frey Check (ett slags klister som håller ihop tyget, finns i välsorterade sybehörsbutiker)
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.