Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-29, 17:30   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad

snälla...

Jag ska köpa en overlock MEN....jag har inte mycket pengar och den billigast jag sett kostar 4000 kr. suck
jag har haft 2 chanser att köpa billiga beg. men ej varit tillräkligt snabb att svara Ja. jag ville ju fråga lite innan jag köpe de.

Vilken maskin är bra? jag vill kunna sy byxa samt tröja med en söm som ser ut så här========= fast att de sitter ihop och på baksidan sicksack. ja ni som har en overlock eller är sykunnig förstår nog vad jag menar. Jag trodde tex att man bara kunde så kanter med en overlock eftersom den klipper!

Jag tar gärna emot tips och råd på vad jag ska tänka på vid köp av overlock.

Kram Patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:36   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Den sömen du beskriver kallas täcksöm eller coverssöm. Den sömmen finns på dyrare maskiner, 9000-10000 kr ungefär. För 4000 kr får du en bra maskin utan täcksöm. I stället för täcksöm kan du sy med tvillingnål på vanlig manskin. Du kan läsa mer om tvillingsöm om du söker i forumet, jag har skrivit om det förut.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:40   #3
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Hej,
en vanlig overlock kan inte sy ======-söm, den sömmen heter täcksöm, eller coverlock. En del av de dyrare overlockmaskinerna kan sy sådan, sedan finns det även maskiner som enbart kan sy den.
Vill man inte lägga så mycket pengar på en overlock kan man gott leta lite begagnat på blocket eller bland annonser, ibland dyker de upp för inte alls så mycket pengar, eller så kan man kolla med symaskinshandlare som säljer begagnade maskiner.

Det finns något som heter tvilling-nål, som man kan använda på sin vanliga maskin, som syr =====-söm som är helt ok, även om den inte blir precis likadan som den sömmen täcksömsmaskiner syr, det kan vara ett budget-alternativ att hitta en bra begagnad 4-trådig overlock-maskin för att kasta sömmar och sy ihop delar, och en tvillingnål till den vanliga maskinen för att fålla med.

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:43   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Glömde en sak. Om du får tag i en maskin som kan sy flatlock så kan du ändå fålla på maskinen men den sömmen ser anorlunda ut ungefär så här:

|||||||||||||||||||

Kan vara väldigt dekorativ.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.