![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Reflextråd??
Finns det sytråd som är reflekterande?
En som funkar som reflex?? Skulle var kul att ha ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Reflexgarn för stickning och vävning finns. Den typen jag hade, går inte att sy på maskin med. Det är egentligen en smal remsa "reflextyg" som är hopspunnet med en vanlig tunn tråd, den syns bra i mörker. Man kan nog iofs sy fast den med en annan vanlig tråd om man vill, men alltså inte använda den direkt som en vanlig sytråd. Det är några år sedan jag höll på med detta så det kan ha kommit flera sorters garn och tråd sedan dess.
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Den heter "glow in the dark". Säljs på många USA-sajter, på Ebay och andra stållen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Fungerar "glow in the dark"-tråd som riktig reflex - i trafiken alltså?
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nej, glow in the dark är inte en reflextråd i ordets rätta bemärkelse. Den här tråden laddas under t.ex dagen eller i lampljus och så blir den självlysande i mörker, men det varar inte särskilt länge och reagerar alltså inte som en reflex när den träffas av ljus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jo men glow in the dark har jag hittat men jag söker tråd som funkar i trafiken.
Tittade på dotterns vinteroverall och den har sina reflexer dit sydda med en reflexsytråd...så det finns ju men var kan man få tag på det? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
ingen som vet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej!
Borde inte silvertråd kunna fungera (t.ex. Janomes brodyrtråd metall)? Den borde ju glittra när man lyser på den. Fast det kanske inte är tillräckligt? /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Går det inte att höra med tillverkaren av overallen eller tillverkara av arbetskläder.
Qwintet Corporate Wear borde kunna svara, de syr ju upp arbetkläder till bla väktarbranchen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
fundera bara, varför ska du nödvändigtvis sy med reflextråd, sömmarna lär ju ändå inte ge så väldigt bra effekt ute i trafiken, då e det väl bättre att sy dit reflexband som finns i olika bredder, dom kan man ju dölja också om man inte vill att så mkt ska synas...
bara en fundering |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej!
Du kanske ska brodera någon figur som det"lyser" om? Köp Janomes eller motsvarande silvertråd för brodyr.. den har jag använt till vissa av detaljerna i min necessär som finns i mitt album... och jag kan säga att det glittrar ganska fint i mörkret om man lyser på detta. Broderar man dessutom ytor med olika stygnriktningar, så kan det skifta och glänsa olika beroende på vilken vinkel det blir för tillfället. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
Men silver tråden funkar den i trafiken?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
aha, okej, då förstår jag =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=8410 och i form av en broch här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=8428 Tyget kan du beställa från Swelogent om du har eller känner någon med företag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
Citat:
Den kanske inte är tillräckligt reflekterande för att vara godkänd i trafiken, men jag kan testa att brodera en figur och se hur det blir ute i mörkret. Men om det finns reflex-tyg, så kan man ju som sagt brodera applikationer med detta inuti... och med silvertråden runt om ![]() /Gunilla |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.