Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-05, 15:12   #1
jessisphere jessisphere är inte uppkopplad

Ärmmuddar till bebis

Hej!
Jag syr mitt första bebisplagg efter mönster (enkel byxa), men skulle vilja lägga till en mudd i samma tyg längst ner. Är det någon som kan förklara för mig hur man gör detta på enklast möjliga sätt? Jag provade att sy ihop en tyglapp dubbelt, så den ser ut som en mudd, men det krångliga är ju förstås att fästa den på den betydligt större benöppningen... Är det bästa sättet att tråckla ihop benöppningen till en mindre storlek, eller?
/Jessi
jessisphere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 15:16   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Du får rynka nederkanten på byxan - det gör du genom att sy två paralella (kan inte stava till ordet) trådar med största stygnbredd längst ner och lämnar ändar du kan dra i så rynkar du så myckat att det blir så stort du vill ha
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-05, 15:30   #3
Cali Cali är inte uppkopplad

Nu vet jag ju inte vad det är för tyg du syr i men om det inte är ett stretchigt tyg så skulle jag rekommendera den "dubbla tyglappen" i samma omkrets som byxbenet och trä resår igenom. På så vis får mudden en mer användarvänlig funktion.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 12:59   #4
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

Om det är ett stretchigt tyg så syr du (med stretchnål och stretchsöm) ihop den dubbelvikta muddens kortsidor så att det blir som en cylinder. Sen trär du på denna muddcylinder på byxbenet så att trakanterna ligger kant i kant med byxans kant längst ned, muddens söm skall möta byxans inneröm. sätt dit en nål på nåt ställe, sen drar du i mudden så att den "räcker" runt hela byxbenet (som du inte skall dra i). Sy på mudden och sicksacka ihop alla tre traskanter. Vänd ned mudden och sy en stickning om du vill precis ovanför sömmen.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.