![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ärmmuddar till bebis
Hej!
Jag syr mitt första bebisplagg efter mönster (enkel byxa), men skulle vilja lägga till en mudd i samma tyg längst ner. Är det någon som kan förklara för mig hur man gör detta på enklast möjliga sätt? Jag provade att sy ihop en tyglapp dubbelt, så den ser ut som en mudd, men det krångliga är ju förstås att fästa den på den betydligt större benöppningen... Är det bästa sättet att tråckla ihop benöppningen till en mindre storlek, eller? /Jessi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du får rynka nederkanten på byxan - det gör du genom att sy två paralella (kan inte stava till ordet) trådar med största stygnbredd längst ner och lämnar ändar du kan dra i så rynkar du så myckat att det blir så stort du vill ha
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu vet jag ju inte vad det är för tyg du syr i men om det inte är ett stretchigt tyg så skulle jag rekommendera den "dubbla tyglappen" i samma omkrets som byxbenet och trä resår igenom. På så vis får mudden en mer användarvänlig funktion.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om det är ett stretchigt tyg så syr du (med stretchnål och stretchsöm) ihop den dubbelvikta muddens kortsidor så att det blir som en cylinder. Sen trär du på denna muddcylinder på byxbenet så att trakanterna ligger kant i kant med byxans kant längst ned, muddens söm skall möta byxans inneröm. sätt dit en nål på nåt ställe, sen drar du i mudden så att den "räcker" runt hela byxbenet (som du inte skall dra i). Sy på mudden och sicksacka ihop alla tre traskanter. Vänd ned mudden och sy en stickning om du vill precis ovanför sömmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.