Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-02, 13:10   #1
eli_dri82 eli_dri82 är inte uppkopplad

tumvantar...

nu har jag stickat två par raggsockar och en mössa, det var jättekul. Nu är jag lite mer inne på tumvantar, men jag förstår inte riktigt hur man gör med tummen? stickar man den sist? och hur gör man? jag är ju nybörjare så ngn som kan förklara enkelt? kanske ngn som har bilder på hur en halvfärdig tumvante ser ut? eller tips på nån bra sida på nätet där det står om just tumvantar, jag hittar en massa mönster men jag fattar som inte det där med tummen... är dte fem stickor precis som med sockar?
eli_dri82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 15:17   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad

När jag stickar tex lovikkavantar - stickar jag först själva vanten och som du skrev tummen sist. När man stickar vanten stickar man in en tråd där tummen skall sitta brukar bli bra om man tar maskorna på en av strumpstickorna fast inte första och sista maskin. Som exempel om man har 36 maskor till hela vanten då har man 9 maskor på varje sticka då stickar jag in en tråd på 7 maskor. Sedan repar man upp tråden och sätter upp maskorna på strumpstickorna för tummen och plockar upp 1 maska på ena sidan och 2 på den andra så att det blir ett jämt antal maskor, det löser sig om du provar tror jag. Tänk på att tummen sitter på olika sidor för höger och vänster!!!
//Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.