Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-08, 19:31   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

På hem och villamässan idag...

Var på hem och villamässan i GBG idag. Såg min Singer Quantum Futura säljas för "mässpris". De tog drygt sextontusen (tror det var 16.800) för exakt samma paket som jag köpte från England för strax över åttatusen och frakt hem till dörren.

Det är ju mer än dubbla priset! Har tidigare inte sett "min" modell i Sverige. Börjar nu så smått fundera på om man inte skulle bli symaskinsåterförsäljare på nätet och slå sina påsar ihop med den engelska siten. Nja, jag har ju redan ett bra jobb.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:34   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Jisses! Man kan fråga sig, är det engelsmännen som är billiga eller svenskarna som är dyra?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 21:49   #3
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad

Ojdå!
Jag köpte min, ett demoex. förvisso, för 13000:-. Ja, man kan ju undra var nypriserna kommer ifrån.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 06:10   #4
Helena2 Helena2 är inte uppkopplad

Vilken hemsida i england har du beställt från?
Helena2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 09:33   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

16800 för Singer Futura?! Det är ju hutlöst!!!
I USA är den en extrem lågprimaskin och kostar runt $800, om ens det. Ordinarie pris i vilken affär som helst.
Det är absolut svenskarna som är dyra! På denna maskin och på andra.
England är inte på något vis ett lågprisland.

Just denna maskin finns för £700 på flera ställen i England. Till exempel: http://www.sewingmachine-sales.co.uk...achine-69.html

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-10-09 klockan 10:03.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 17:47   #6

Citat:
Helena2 skrev:
Vilken hemsida i england har du beställt från?
Jag köpte härifrån:
http://www.sewingmachine-sales.co.uk...achine-69.html

Jag tror dock att jag betalade några pund mindre för jag minns att det blev strax över åtta inklusive frakt, men det var nog ett specialpris som de hade på maskinen då.

USA kan man ju tyvärr inte jämföra med då i stort sett alla maskiner där bara är halva priset tillochmed mot de engelska priserna. Just för Futura CE-200 så får man t ex inte med den programvara som man får i England och Sverige. Lite beror säkert också på att Singer är ett större märke over-there jämfört med här. Här kan man se lite US-priser:
http://www.allbrands.com/products/abc0092.html

Jag tänker nog definivt att ta med mig en symaskin i väskan hem nästa gång jag åker över.

Senast redigerad av mariatherese den 2006-10-09 klockan 18:09.
Gammal 2006-10-09, 18:24   #7

Jodå, programvaran följer med CE200 i USA också. Det är CE100 som säljs utan program. Den kostar då runt $500.

Och i viss mån kan man använda USA i jämförelse. I synnerhet om amn kollar riktipriser och inte de lägsta priser man kan hitta (brukar skilja sig rejält). Man kan ju i alla fall se hur priserna mellan olika maskiner förhåler sig till varann.

Annars är det ju förstås inte så intressant vad maskinerna kostar där man inte kan köpa dem...
(Fast jämför man priset 16800:- med $800 kanske man får lust att planera in en weekend i NewYork eller så. 8-9000 i Europa är ju däremot ett bra pris!)

Men medge att det är något sjukt med de svenska priserna!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-10-09 klockan 18:32.
Gammal 2006-10-09, 18:40   #8

Jo, de svenska priserna är fantasipriser. Varför är våra återförsäljare så dåliga, eller rättare sagt varför betalar vi dem dessa fantasisummor?

Jag såg ett program för ett par år sedan där man granskade råvarupriser i europa jämfört med här i sverige, det gällde allt från kött till grönsaker. Det visade sig att de leden som tog ut all avans i sverige, och som visade sig vara anledningen till att mycket är dyrare i sverige, var grossisterna och slutligen affärerna. Leden dessförinnan fick i princip inte mer betalt.

I USA är det en extrem marknadsekonomi, och skall man vara med där så måste man konkurrera med pris och kvalitet. Tillochmed Husqvarna (som i princip verkar lyckats klara sig utan priskonkurrens i nästan hela Europa) får här vara med och spela på samma vilkor som alla andra. Som jag uppfattar det så har man inte sämre service av återförsäljarna för det, utan man får kurser och garantier i samma utsträckning som vi har här. (när jag läser på patternreview.com)

Jag är optimist och jag tror faktiskt att det kommer att bli bättre här också - men det går mycket långsamt då man inte varit så proaktiv t ex konkurrenslagstiftning och likande i sverige. Symaskinsförsäljarna kommer att fortsätta förlora kunder när vi lär oss handla mer och mer över nätet och från andra länder.
Gammal 2006-10-09, 18:48   #9

Håller med dig 100%! Väl formulerat!

Det går faktiskt framåt, om än med pyttesmå steg!
Gammal 2006-10-24, 09:29   #10
solkatten solkatten är inte uppkopplad

Men hur gör ni med kontakterna? Adapter kan ju användas till maskiner köpta i England men i USA har de ju 110V mot våra 220V, hur gör ni då?

Annars skulle man kanske fundera på en lite nöjestripp till England i sommar. Då kanske man kan fixa hemsändningen med post eller dylikt. Svårt att ta symaskin på mc.
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:36   #11

Jag har köpt en transformator där man pluggar in den amerikanska kontaken.
En del maskiner går för övrigt på både 110 och 230V.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.