![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Planering och kreativitet
Pratade lapptäcken på annat håll, och insåg att en del tyckte lapptäcken med mer regelbundna mönster inte kändes kreativa. Fick mig att fundera lite ... Hur jobbar ni?
Ett till synes oplanerat täcke kan ju vara väldigt genomtänkt och planerat, att man lagt ut alla bitar, flyttat om och testat, sedan "låst" designen och följt sin plan precis. Ett täcke i regelbundet mönster kan på samma sätt vara snabbt gjort, eller genomarbetat och ändrat mååånga ggr (t o m även om det gjorts i remsteknik) men ofta är ju den kreativa fasen mer på planeringsstadiet när man skissar det. Blandar man ihop spontanitet, och kreativitet? Skapandet som ligger på lite olika stadier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nu har jag inte nån erfarenhet av just quilt, men ett annat exempel:
Jag skulle sy en nåldyna. Tänkte göra den som en liten kudde. Sydde lite remsor, m.m... Dock blev det inte nån kudde, det blev en orm. Ungefär så. Senast redigerad av VivoPlena den 2006-09-30 klockan 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hur är jag kreativ?
Kanske är det den frågan jag skall ställa mig.
Jag,tex skissar aldrig,åtminstone inte på papper, för då blir det inte sytt något alls. Det är alltså den största tröskeln mot min kreativitet. Däremot har jag flera tusen bilder på quiltar i min dator som jag bläddrar i, och plöstligt så tänder det till. Då sätter jag igång. Planerar noga färgval, bestämmer vilket element som jag tände på i min förlaga. Sedan börjar jag att sy. Jag använder hela tiden en stor designvägg, där jag sätter upp 'lapparna' jag sytt. Det brukar inte dröja länge förrän allting börjar 'spåra ur' från ursprungsplanen. Det är nu det roliga börjar. Nu kommer kreativiteten och då flyger jag. Kan sy hela natten utan att bli trött. Synd på jobbet nästa dag!! Sedan kommer faser, där det blir tvärstopp, stuvar om allting,kasserar, byter färg. Nu är det kritikern som har invaderat min hjärna. Först blev jag arg på denne kritiker, men nu förstår jag att den är nödvändig. Den plockar bort 'det som inte hör till' och sen kan jag fortsätta med nya fräscha tag. Jag är inte sådan att jag kan låsa fast mig vid en plan. Funkar inte på mig. Jag tror att det är oerhört viktigt att var och en hittar sig själv och sin skaparglädje, så må det vara ordning och reda eller kaos som skapas. Det viktigaste är att behålla glädjen och tycka om det man gjort. Det finns en sak till som är viktigt i sammanhanget och som är fundamentet på vilken skapandet vilar och det är hantverkskunnandet. Vi måste kunna hantera symaskinen, nålen eller tygerna eller vad det nu är åtminstone hjälpligt. För kan vi inte bokstäverna så blir det ingen text!!! Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är lite roligt hur folk resonerar...
Jag betraktar mig själv som en mycket kreativ människa och jag älskar att plannera och jag älskar regelbundna mönster i quiltar... :-) Mycket av mitt quiltarbete gör jag vid min dator där jag designar mina quiltar i ett speciellt datorprogram. Skulle jag då vara mindre kreativ för att jag inte gör mitt designade vid symaskinen? Kalla mig gärna för snål - med god planering slipper man slösa tyg på att sy fel - men inte okreativ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Intressant diskussion detta, ska bli kul och läsa de svar som kommer in.
Jag har bara sytt ett täcke än, nu börjat på nr 2 och jag är nog som föregående talare helt såld på regelbundna mönster... Ska sy några quiltar/överkast med den teknik jag nu börjat tills jag känner att jag fått mer rutin på att skära till alla options tekniken medger.... sen kanske det utvecklas till ngt annat... Har inte många tyger i mina hyllor men hittade precis det som en godvänn efterfrågade... blå toner och gärna med fjärilar i mönstret. Och tänk... precis det låg och bara väntade, blått på blått och blått på beige osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej,
här kommer ett exempel på hur jag jobbar ,när jag känner mig kreativ. Detta är min senaste väggquilt,fortfarande ofullbordad. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Såhär fungerar jag: Jag har lätt att få prestationsångest, särskilt när det gäller lapptäcken och då blir ingenting gjort. Detta krav kan verkligen vara en bromskloss för mig. För mig känns det liksom som ett omvänt perfektionskrav när omgivningen hyllar kreativitet i motsats till till det förutbestämda/"perfekta"/"fantasilösa".
Jag har bara sytt ett "riktigt" lapptäcke, med blockhusblock. Det är en klassisk modell med röd mittruta och en ljus och en mörk sida (finns i mitt album). Man kan alltså inte säga att jag varit särskilt "kreativ" när jag sydde den. Men jag gjorde den och jag tyckte att det var jätteroligt och dessutom meditativt att slippa tänka så mycket, och har nu en fin pläd att värma mig med i höst och vinter. I stället för att låta mig hindras av kravet att vara "kreativ" så körde jag på med mina klassiska blockhusblock. Alternativet hade varit att inte göra något alls. Det är som med motion: Den bästa motionen är den man faktiskt utför. Min dröm är ändå att kunna göra som Maya, hennes quiltar är jättefina. Prestationsångesten jobbar jag med och har till viss del överkommit, men om/när den uppenbarar sig tänker jag även i fortsättningen lura den genom att BARA SY! Till slut lossnar det. Det ena utesluter inte det andra. /Filippa |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.