![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har i år föresatt mig att börja i god tid med julklappar och denna duk var tänkt som sådan. När jag quiltat ett tag så ser jag till min förargelse att jag vänt en ruta. Den yttersta ljus kanten ska vara spetsig i varje hörn, ett utav hörnen är inte detta. Nu får jag sprätta upp sömmar och quiltningen, sy ny hörna (om jag vänder den jag har i arbetet blir granarna på fel håll) sy ihop igen och quilta om.
Attans flera gånger om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
usch, vad retsamt. Men jag såg faktiskt inte felet förrän du talat om exakt var det var. Och då måste jag ändå koncentrera mig för att inte "tappa bort" det. Fast jag förstår att du vill sprätta upp det. Även om ingen annan ser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du behöver väl inte göra om. Den här variationen är också snygg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ahhh så retligt. Jag skulle sprätta, för om du är som jag så även om ingen annan ser så skulle JAG veta det och reta mig på det hela tiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, jag kan inte ge bort en felaktig duk, det går bara inte, och skulle jag själv ha den så skulle jag reta mig att jag inte sprättade.
Så nu har jag faktiskt redan sprättat, sytt ny ruta och sytt dit den rätt. Återstår att sprätta rent quiltsömmarna. Ska se om jag kan fortsätta där jag slutade quiltsömmen eller om jag sprätter upp hela linjen. Kan vara svårt att få det snyggt med en avbruten quiltsöm, men ibland går det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har hört/läst om gamla quiltar /att det SKA vara ett fel i varje quilt - för bara Gud kan vara ofelbar ...
![]() Sen är det väl charmen med att få något så värdefullt som ett hantverk, att det inte är helt perfekt Det är verkligen ett jättefint mönster - liten fråga av ren nyfikenhet bara: hur menar du med att "granarna" blir fel - hur ser slutprodukten ut så att säja ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har också hört det, Birgitta. Läste nyss i en av Kaffe Fassets böcker en anvisning om att man skulle sy blocken (i det här fallet vindsnurror) "with one mistake", dvs att alla snurror utom ett (misstaget) skall gå åt samma håll. Dessutom tipsade han om att om man syr med mörkt/ljust i kontraster skulle det finnas "fel".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja,lite fel är kanske inte helt fel. Men nu är den ändrad och jag håller på med kanten.
Det ljust gröna tyget har granar i mönstret, om jag vänder den felaktiga rutan kommer stammarna uppåt istället för neråt, i förhållande till den längre remsan med grantyget. Jag lägger upp en bild på den färdiga duken när kanten är ditsydd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det kommer från den muslimska tron att endast Allah är felaktig. Ingen kan jämföras med Honom. Det står inskrivet i Koranen.
Därför finns det alltid ett fel i de otroligt vackra handknutna orientaliska mattorna som också har ett budskap. Det har sedan införts av vissa kretsar i vår nutids handarbeten. Däremot så skall detta inte stå i vår bibel. Så något religiöst ligger inte bakom våra fel. Skrock är mer troligt. Om det är rätt eller fel kanske någon annan här på sysidan vet. Den här informationen fick jag av muslimska vänner och otroligt duktiga väverskor för många många år sedan. ElisabethS Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-25 klockan 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ett handarbete ska inte vara perfekt, men nästan!! jag tycker att det var ett bra uttryck, så det har jag hållit fast vid. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
Det skulle även kristna hålla med om då både muslimer och kristna har samma Gud. Beth. Jag tycker det är helt OK med ett fel i quilten då det knappast upptäcks, men jag kan tyvärr själv vara löjligt petig och rätta till saker som troligen bara jag märker. Jag såg inte heller felet i quilten först. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag tror att det var en ren felskrivning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hihi, det tror jag med, men det såg kul ut.
Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Rätt eller Fel
Hej,
Fel kan man bara göra om man eftersträvar något maskinellt producerat. Jag tror att det är ett tänkande som kom med industrialismen, då man uppfann maskiner som kunde spotta ut tusentals enheter, alla lika. Ett standardiserat samhälle. Vi är alla uppväxta i detta. Jag tycker själv att vitsen med att 'hemmasy' är just att inte upprepa så att allting ser lika ut, att inte sträva efter det massproducerade idealet,vilket inte är samma sak som att slarva utan man skall kunna se att det är ett hantverk, en unik produkt som ger ett levande uttryck,som talar till oss, där blicken inte glider över ett arbete motståndslöst utan överraskar oss i stället. Detta kan bara var en komma fram till om man väljer sin egen stil. Visst är det så att vi kopierar, köper mönster etc i början och att vi tom behöver det för att komma igång, men en dag kanske vi vågar att låta bli och korrigera ett fel och resultatet blir strålande, Så har det varit för mig. Gunilla Senast redigerad av Maya den 2006-09-25 klockan 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Det där tycker jag var jättebra skrivet Maya!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.