Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-17, 22:45   #1
KuMo KuMo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 2
Unhappy Ärmar?

Det finns en sak jag inte riktigt förstår... När man ska sy på en arm på en helt vanlig tröja, hur ska man göra de båda delarna?

Själva "magpartiet"s armhåla ska gå innåt, medan armen när den inte är fastsydd och ligger utvecklad ska vara rundad utåt. sedan för att sy på armen lägger man ju den inuti magpartiet... men eftersom magpartiets armhåla går innåt och armens bula går utåt, borde den ju sticka ut från armhålan?

för att jag inte är så bra på att förklara bifogar jag en dålig bild som kanske kan förklara bättre vad jag menar.
http://i62.photobucket.com/albums/h8...i/armjavel.png

jag syr utan mönster så det är därför jag inte är hundra procent säker på hur allting ska gå till men jag brukade få mycket hjälp av en annan person som just nu är borta och det är inget avancerat som jag syr just nu heller, men jag kan bara inte reda ut detta. om någon har någon beskrivning på hur man syr på en arm - gärna illustrerad - på nätet eller liknande hade det varit mycket bra. Jag är tacksam för all hjälp!
KuMo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 23:14   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du gjort mönstret som det ser ut på skissen så funkar det inte.

Formen på ärmhålet och på ärmen ska inte vara som en del av en cirkel. Ärmhålet ska se ut som ett J ungefär och ärmen ska vara mer som en båge. Här är en skiss jag gjort i en annan diskussion, kolla på första bilden så ser du principen för ärmen (ingen jättebra skiss men ändå).

http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=puff%2A
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 00:07   #3
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
http://www.husqvarnaviking.com/no/5342_5344.htm

Gå in på Sömnadstekniker -> Ärmar & manchetter -> Ärminsättning

Eller, om du enklare vill se om din ärm passar i hålet så är skjortärmstekniken mycket galant.

Gå in på Sömnadstekniker -> Ärmar & manchetter -> Skjortärm

Voila, kolla på guiden, steg för steg så förstår du antagligen direkt!

Skriv om du inte förstår eller behöver mer hjälp, jag har lärt mig via alla trevliga här på sysidan, så nu måste jag också tillföra något!

Förövrigt har du, på din bild, ärmen åt fel håll om jag inte missminner mig. Ärmsömmen ska ju nämligen vara neråt, så testa vända på ärmen som du har på bilden.

Senast redigerad av Robbin____ den 2006-09-18 klockan 00:15.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons