![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med lagning av jacka
Hej på er!
Nu ber jag er om hjälp igen... ![]() Det är så att jag har köpt mig en jacka som är felsydd i luvan. Det sitter en päls på innerkanten av luvan som är kortare än själva luvkanten. Sömmerskan som sytt detta har väl trott att pälsen varit alldeles för kort, och därför rynkat ihop luvtyget när pälsen sytts på. Resultatet blev en luva med väldigt liten öppning för huvudet. Jag har nu sprättat bort pälsen och ska sy på ett fleecetyg i luvkanten där pälsen inte täcker. Pälsen kommer alltså sitta i mitten av luvan, och vid båda sidorna av den (ca 8 cm) ska fleecen vara synlig. Jag undrar nu om både fleecetyget och pälsen ska sys på för hand? Annars kommer det ju synas så mycket sömmar på framsidan... Undrar också om jag ska sy på flecce på hela luvkanten, eller om jag ska skita i det där pälsen sitter och ändå döljer avigan? Hoppas ni förstår och att bilderna visar lite av mitt projekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
nästa bild
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bilderna är alltså på själva innerkanten av luvan där päls och fleece ska sitta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det ingen som vill hjälpa mig?!?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Många vill säkert men kan inte, som jag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
För att slippa sy för hand, prova det här.
Sy ihop pälskanten och fleecebitarna till rätt mått. Sprätta loss kanten/sömmen i framkant på huvan och sy dit remsan med skinn och fleece på maskin. Antingen vränger du luvan nu och syr på maskin dit den andra kanten av remsan mot luvan. Eller så nästar du fast den för hand.Enklast kanske att öppna upp sömmen i halsen och sy fast remsan räta mot räta. Då slipper du nya synliga sömmar på huvan. Kanske inte lätt att förstå men ej heller lätt att beskriva ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ohh, tack så mycket!!! De där kommer nog vara till stor hjälp tror jag!
![]() Problemet är bara att jag tror det blir väldigt svårt att sy pälsen på maskin, själva skinnet som pälsen sitter fast i är väldigt stel och svår att "komma åt". Men jag kanske kan klippa till en remsa flecce som passar till luvan, och sen sy fast pälsen för hand i fleecetyget, och därefter göra så som du beskrev. Tror dock att det blir lite krångligt att öppna upp helt i halsen och sedan få till det lika snyggt igen... Men jag ska ta en titt och fundera på det! Tack så mycket för ditt scar! Blev jätteglad! ![]() PS. Jag kanske återkommer med lite fler frågor till dig ang. detta... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kan du inte limma skinnet på fleecen och bara sy i fleectyget. Då kan du ju använda maskinen till all sömnad. Om skinnet är väldigt stelt så mjuka upp det medels gnuggning på skinnsidan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ok, de kanske går!!! Men vad menar du med att mjuka upp pälsen? Kan man göra det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:32.