Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-31, 11:45   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Bra rullkniv?

Jag har tänkt skaffa en rullkniv och funderar på vilket märke som är bäst. Den lokala tygaffären har Fiskars vilket brukar vara ett bra märke. Är det någon som har nån åsikt så tar jag gärna emot tips och idéer.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 12:20   #2
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

Jag har Pryms, men har just bytt skärblad och det är Fiskars. Det finns lite mer ergonomiska (lite vinklade), men så länge man inte står och skär hela dagarna, eller har problem med handleden sen tidigare förstås, så är det nog viktigare att byta blad ibland än vilken rullkniv man har.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 13:47   #3
Doris Doris är inte uppkopplad

Rullkniv

Jag har en liten fråga beträffande extrablad till rullkniv passar alla blad till vilken rullkniv som helst? Jag har en Olfa rullkniv det är den enda som jag kan skära med för jag är vänsterhänt.Har provat andra märken men dom"sticker" i väg över tyget för mej
Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 14:00   #4
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad

Enligt damen i sybutiken passar det skärblad jag köpte (Fiskars) till alla rullknivar. Jag vet inte om det finns andra storlekar än 45 mm/diametern som det var. men Doris, ta med din rullkniv till sybutiken om du är osäker. Mitt nya skärblad kostade 95:-, så det kan ju bli opraktiskt eller dyrt om det blir fel.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 15:25   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad

Jag har haft några olika och de flesta är en fråga om vad man trivs med. Den enda kniven jag hade problem med och som dessutom hade blad som var lite svåra att få tag på var KAI. Säljs bla av Pastellen i Gävle. Den kniven har lila/grönt handtag. Annars kör jag mest Fiskars.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 17:03   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Det finns rullknivar med olika diameter på skärbladen Jag har 45 mm och det är en Kai mycket bra .det tycker jag du skall ha , i allafall inte mindre. kai har ett knivkydd som åker undan när du skär därför skadar du inte kniven när du lägger den ifrån dig.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 17:36   #7
Mariannesyr Mariannesyr är inte uppkopplad

Jag köper mina extrabrad här och de kostar enbart 55:-/st
http://www.quiltdesign.se. Jag har för övrigt både Kai's grön/lila rullkniv och en grön clover som finns i ovan butik. Båda är jag jättenöjd med
Mariannesyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 11:56   #8
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Tack för alla svar. Jag kommer köpa från lokala butiken, och sen får jag väl se om jag vill ha en annan modell senare - man kan ju ha flera.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 12:12   #9
Doris Doris är inte uppkopplad

Rullkniv

Clas Ohlsson har fått hem rullknivar kvaliten vet jag inte men jag köpte en får se hur länge den håller den kostade 49:- än så länge är den supervass men jag har bara använt den litegrann
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 16:07   #10
Maya Maya är inte uppkopplad

Rulkniv Olfa

Hej, jag har ägt lite olika rullknivar i mitt liv, men den bästa och mest "lättkörda" är Olfa som kan köras såväl höger som vänsterhänt.
Diametern på bladet finns från 18mm,24mm 45mm och 60mm och samtliga har olika tillhörande skaft. Så man kan tex inte köra en 45mm kniv med blad för 24mm.
Olfa är bra i handen ,lite böjd vilket gör den även användbar vid tillskärning av fria former utan linjal.
Det finns enbladslip för 45mm bladet som är ett under. Dom blir som nya bara man tar några sliptag med den. Tyvärr har jag inte hittat någon bladslip till dom andra dimensionerna.
Någon so vet??
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 19:12   #11
Langhol Langhol är inte uppkopplad

Hejsan!
Finns det verkligen slip till rullknivarna?
Var kan man få tag i en sådan?
Det blir dyrt att byta blad ofta:
Langhol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 19:57   #12
Maya Maya är inte uppkopplad

Bladslip

Finns hos http://www.lapp-elisa.com/

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.