![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Försvagar man sömmar om man "quiltar" i skarvarna ?
Hej alla, ännu en fråga från en novis på detta med lapptäcken.
Skär remsor och planerar nu för lapptäcket jag ska testa i boken Diamonds by the square. Skär romber och remsor och trianglar för brinnande livet... När jag till sist syr ihop alltsammans med vadd och bakstycke ska jag ju quilta ihop det hela. Tänkte mig sy i "skarvarna" för att på så vis få en guide att sy efter. Är det dumt ? Någon som har några råd att ge vore jag jättetacksam. Hörde på någon sån där instruktionsvideo att man kunde försvaga sömmarna. Det är ju inga "fästen" på varje bit utan man skär ju bitar utav de remsor och romber man syr ihop med squareinasquare-linjalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Det där sista med "inga fästen" fattade jag inte, men att sy i skarven är inga problem vad jag har hört. Menar du att det kan finnas en risk att man skär av sömmen om man syr på den en gång till? Vissa kallar det att quilta i diket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hmmm... har aldrig hört att det skulle försvaga sömmen. "Stich in the ditch" är ju ett vedertaget quiltsätt. Kanske om man pressar isär sömnsmånerna och syr direkt i sömmen?
Ett tips för att det ska bli snyggt dock: du pressar ju båda sömnsmånerna åt samma håll - det blir snyggast om du syr på den sidan sömnsmånerna inte ligger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack alla vänliga själar i denna och andra strängar. Känns tryggt detta.
Jo, inga fästen, menade att man ju enl mönstret inte "fäster" sömmen (backstitch) vid start och slut på respektive 4-patch-square och de där trianglarna man skär till. Blir nog bra det här til slut bara jag sätter alla lapparna i maskin och hittar de rätta nyanserna. Själva bastyget, det beige:a har jag inte hittat ännu men tror jag tar ett rätt gråbeige mönstrat jag hittat på panduro. Orkar inte jaga runt längre i nätshoppar utan chansar att det blir bra när det väl kommer ihop. Ser ju på första rutan hur det känns. Hur snabbt blir en sån där rullkniv slö ? Trodde den skulle vara vassare faktiskt, eller så har jag tryckt mot linjalen för intensivt så den blivit slö av det. Eller så har jag för höga förväntningar på kniven. Kanske jag tagit mig vatten över huvudet som första projekt... 72 romber, rutor i oändlighet.. 136+68+136+136+136+17+22 och 12 breda strips till bårder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det kanske låter som ett mastigt nybörjarprojekt, men det beror ju helt och hållet på dig om det är rätt eller inte. Är du bara noggrann, tålmodig, har plats osv är det väl egentligen inte svårare att sy nåt stort än att sy nåt mindre. Det tar bara mycket längre tid. De där "basic-frågorna" kommer ju i alla fall (quiltning, rullkniv m.m.).
Själv gillar jag när jag blir klar snabbt, så det har inte blivit några jätteavancerade grejer för mig. Romber har jag aldrig sytt t.ex. Vidare så har jag inga stora ytor hemma för att lägga ut lappar på. En annan erfarenhet jag har, däremot, är att man samlar på sig en himla massa lapptäckstyger efter hand och då är det kanske lättare att sy ett större projekt när man hållit på ett tag (större chans att man har fler bra tyger att välja mellan). Ytterligare ett tips är att låna lapptekniksböcker på biblioteket, där står jättemånga tips. Min rullkniv, förresten, hade jag i två år innan jag bytte blad. Fast då var mitt gamla ordentligt slött, gick knappt att använda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack än en gång.
Du har förmodligen helt rätt ! Denna gång fick jag köpa alla tyger.. Ångrar att man inte sparat tyger från tidigare projekt, men ett lapptäcke i brudtyger kanske inte är så praktiskt.. men skulle förmodligen ha vart rätt läckert ! Så här i efterhand så är det lätt att vara efterklok. Skär vidare här och hoppas jag orkar hela vägen igenom.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:55.